Reduktionsbränna
Hej! jag vill börja reduktionsbränna. Vet att det skrivits en del om ämnet. Men ni som redan håller på och vet.
- är det värt å bygga om min elugn till el/Gas någon som gjort det?
- finns det något budget alternativ ugn för reduktion alla verkar vara så himla dyra?
Borra hål i botten och så en gasolbrännare en bit ifrån så får du reduktion. Bäst är det om man kan ha ett lite större hål även för ovan så att man kan få genomdrag och så har man en sten till att stänga hålet ovan
- Redigerat 2025-02-05 00:18 av ler
#1: Har du gjort så?
Jag byggde en elugn lite under 300 liter och gjorde så, det fungerade fint, dock inte lika jämn reduktion som i en gasugn. Jag hade en 1 kubikmeter gasugn senare i livet och det är ju klart det enklaste, det var en Lyngby ugn med fläkt så att jag kunde styra både luft och gas, dom med atmosfäriska brännare är liksom en elugn som är gjord till att reducera i ojämna i resultatet, kan bli områden där det inte blir reducerat
Aha! har du några bilder på Lyngby ugnen? Finns de kvar att köpa?
Försöker söka på tillverkare av Gasugnar men får knappt några träffar?
Rohde, men det är ju en prisklass för sig inget som min plånbok fixar just nu;)
Ett annat alternativ skulle förstås vara att hitta en trasig ugn billigt och bygga om. kan ju inte vara raketforskning å få till om man är lite händig?
Det var någon som skrev att man måste kolla så att teglet klarar värmen om man bygger om en el ugn? låter konstigt om man vet att ugnen går upp till 1300grader?
Den ugnen som jag byggt för reduktion stoppade jag in 18kW element och den var byggd med stora porösa block och så hade jag en luftspalt mellan blocken och isolationsmuren. Jag kunde komma upp till 1300 grader på en timme. Jag hade en enkel variant av termoelement av typen K det var trådar på spole som helt enkelt kunde dras ut och tvinnas samman om den brändes sönder, det funkar bra och var en billig lösning. Ingen styrning så det var av och på, lite opraktiskt men glädjen gjorde att det gick. Det var i starten av min karriär som keramiker. Så flyttade jag till utlandet och sålde ugnen som blev använd i många år
#4: Nej jag har ingen bild av Lyngby ugnen det var innan mobiltelefonens tid och jag tänkte aldrig på att fota. Lyngby ugnar finns inte mera men jag har sett några gånger att det finns att köpa begagnad
#5: Ja det kan säkert vara något som funkar bra, finns även en fin variant från Holland som jag har ritning på
#8: Oh! har du möjlighet å skicka ritningen? =)
aha! Är det någon bok du vill ha kvar eller vill du sälja den? annars kan jag se ifall den går och beställa någonstans.
Nej jag vill inte sälja men tror du inte att den går att få?
Jag ska genast kolla!=)
Super! tack så hjärtligt!
Är det någon som annars känner till nån nyproducerad gasugn som inte kostar skjortan?
du har ett PM
#16: Ja hur mycket kan det kosta? Det finns ju en del att välja på
#16: Har du funderat på att bygga själv? Du behöver lite verktyg, e.g. en bänksåg för tegel och förmodligen en svets, kanske 500 tegel och några brännare. Med tanke på vad Rohde tar för sina ugnar så tror jag du kommer undan billigare om du bygger själv. Enklast är nog att hitta en begagnad ugn, om man kan lösa transport.
#19: Har alla verktyg, ja jag tänker om jag börjar modifiera en el ugn. Då får nästa steg bli å bygga en ny..känns ju nästan som man måste göra det om man ska få nån ekonomi i det hela.
Med vänlig hälsning,
Vad blev det för dig Björn?
#20: Det blev en hyfsat stor vedugn som vi bränner soda i. Har inte möjlighet att ha en gasugn inne så om ändå måste vara ute kan man lika gärna bränna med ved.
#22: Tack bosse! jag har skickat ett PM till dig med några fler frågor=)
#23: PM skickat.
Den här skissen visar hur man ganska enkelt kan förse en elugn med gasreduktionsfunktion.
Man klarar sig med en ganska liten brännare.
Med tanke på att elementen lever ett tufft liv under reduktionsfasen, är det fördelaktigt att utgå från en ugn med skapligt kraftiga element.
För bästa elementlivslängd:
Kör en Reduktionsbränning på åtminstone 4-5 "vanliga" bränningar, så får elementen en chans att återuppbygga sitt skyddande oxidskikt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-02-06 10:32 av Bo§e
Härligt!!

Hej Fredrik jag har en gasugn..köpte den i skåne för ca 15 år sedan..då väl fungerande..men sedan fick jag möjlighet att bränna på ett annat ställe så har faktiskt aldrig använt den
Kommer inte ens ihåg vilket märke..vill du jag kollar upp..har haft lite funderingar på att sälja..men ännu inte bestämt mig…så såg jag detta..
Kanske ändå ska slänga ut en annons…