Keramik iFokus

Keramik

Etikettverkstad
Läst 152 ggr
KirrandeForm
0

Brunn i verkstad?

Hej!

Planerar att anordna en keramikverkstad i min källare. Rummet som är tänkt till verkstaden har idag inget avlopp men jag vill ju gärna ha en stor vask med avlopp och så klart en slamavskiljare.

Det jag funderar på är om det bör vara en golvbrunn i rummet utöver för vasken? Tänkte spontant att det kunde vara trevligt att kunna spola av golvet. Men då vill man väl egentligen ha en slamavskiljare under golvet vilket låter lite bökigt.

Tycker ni att det är värt besväret? Hur har ni det i era verkstäder?

ler
0

Du borde kunna ha en brunn som kan funka både för vasken med slamavskiljare och som golvbrunn när du spolar av golvet, där behöver du nog inte ha någon avskiljare men bäst att fråga något proffs dom kan ju svara bättre och säga vad det finns för regler angående fall och så vidare

Bo§e
0

Om det finns en källare, kan du ha slamavskiljaren där, och leda både vasken och golvbrunnen dit.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

KirrandeForm
0

#2: Det finns en källare men i den ska verkstaden vara, annars hade det varit ypperligt!

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Ok. En mindre konventionell lösning vore om du skapade ett slags "dike" i golvet, längst ut i ena ändan av rummet.
Då kan du styra spolvattnet dit, och sedan ösa upp det i vasken/slamavskiljaren…..

"Diket" skulle inte behöva vara särskilt brett eller djupt. På en "spolning" blir det inte jättemycket vatten….

• Redigerat 2025-02-20 20:36 av Bo§e
KirrandeForm
0

#4: Låter ärligt talat lite bökigt både att anordna och att använda. Då kanske det räcker med en mopp istället?

Bo§e
0

🙂 Ja, en mopp är inte att förakta…
Många strör dessutom ut sågspån, som får suga upp det sista vattnet, och sopar sedan upp alltsammans.

ler
0

Eller spola ner i avloppet, det blir inga större mängder så det förs bara ut i avloppet

KirrandeForm
0

Tack för bollandet! Lutar nog att inte köra brunn, alternativt att ha en brunn vid vasken men att i regel använda moppen.