Keramik iFokus

Keramik

Läst 255 ggr
kinnekulle
0

Vad är detta för sten..högbrännande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej har lite frågor kring sten..detta är chamottsten..men går det att bränna till 1300 grader..någon som har info om SFG sten det står även 80 0ch 60 på dem..men det är väl måtten kan jag tro..
Skulle de kunna fungera till en vedeldad ugn?

• Redigerat 2025-02-28 17:53 av kinnekulle
Bo§e
0

Har ingen aning. Den känner jag inte igen.
Den ser begagnad ut. Vet du vad den har använts till…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Jag känner den inte heller men ser ut som om den använts i trädgården?

nyburgaren
1

Tycker det ser ut som korundsten dom brukar vara helt vita! Om drt skulle vara det så är den tyngre än vanliga eldfasta stenar och tål högre temperaturer!

kinnekulle
0

Ok..den har legat ute utmed en väägg i flera år..köpt för att byggas en ved ugn av..men det blev aldrig någon..och nu blev den tillgänglig för oss ..jag och en till är sugna på att bygga just en sådan♡ så det vore ju kanon om det gick att använda denna sten..de har säkert varit vitare i färgen när de var nya♡

nyburgaren
0

Kan ju vara nåt som inte är eldfast också!😀

kinnekulle
0

#5: det kan det vara..men de är ändå köpta för att bygga en ugn med..
Det finns ingen kvar att fråga om vart och när å så..

kinnekulle
0

#1: jag skrev ett svar löngre ner..men den är inköpt för lönge sedan just för ungsbygge♡

kinnekulle
0

#2: den har nog aldrig andväbts i trädgården..men nästan blivit en del av den;-))

nyburgaren
1

Om det är korundsten så tål den salt i ugnen utan att påverkas av det! Jag har korundplattor jag kan ställa grejor direkt på som inte fastnar på plattan efter saltningen!

kinnekulle
0

#9: jisses det vore ju fantastiskt..
Finns det något sätt att få reda på om det är korundsten?

nyburgaren
1

Fråga en ugnsmurares!😀

bjorn.lindberg
1

Har du en liten flisa som du kan högbränna i el-ugnen? Kolla om den smälter eller nåt i den stilen?

kinnekulle
0

#11: åh..ja de kanske vet..

kinnekulle
0

#12: tror du det räcker för att chans och bygga upp en hel ugn med..
Det borde ju ändå finnas någon som känner igen märkningen..

Bo§e
1

Kanske litet illavarslande, men jag hittade en betongsten med beteckningen SFG 65 .

Behöver ju inte vara så illa, men en god anledning att försöka ta reda på vad det är för slags sten….

#12: Ja, probränna en flisa vore en bra början. Om den är kalkbunden (betongsten) borde den vittra sönder….

kinnekulle
0

#15: aj då bosse..men stort tack..ja ett toppen tips att bränna en flisa.

bjorn.lindberg
1

#14: Vet inte, men är det betong vill du definitivt vet det. Inte jättebra att ha i ugnen. Har du otur exploderar betongen.

kinnekulle
0

#17: ja det vill man ju veta innan:-)(.. så supertack men hoppas ju ändå på att det ska vara riktig sten:-) såklart

bjorn.lindberg
1

#18: Det gör vi också, håller tummarna!

kinnekulle
0

#19: stort tack♡

Bo§e
0

Håller också tummarna….!

Jag tror att du kan provbränna en "liten" flisa lagd i en kruka, utan större risk…..även om den skulle "poppa"… Som en första test.