Få bokstäver att synas
Jag har gjort muggar med brickor med instansade namn. Efter skröjbränningen tycker jag att bokstäverna syns lite dåligt. Jag hade tänkt att brickorna skulle vara utan glasyr, att jag antingen skulle pensla dem med vax innan glasering eller torka av brickan efter att jag doppat muggarna. Skulle jag kunna måla i bokstäverna med en underglasyrpenna och därefter lägga vax på innan jag doppar dem? Vad jag kan läsa mig till ang. ug-penna är att det ska vara en genomskinlig glasyr ovanpå, måste det vara det? Vad skulle hända om jag bara vaxade över? Eller finns det någon som har ett annat tips vad jag kan göra?
För övrigt tycker jag denna sida är fantastisk! Så mycket jag lärt mig av att läsa här, dessutom alltid en vänlig ton på forumet <3
- Redigerat 2025-03-09 21:34 av Bredhallslena
Måla med lite järnoxid Torka av med svamp och bara det djupa blir information. Ingen glasyr behövs över.
#1: Tack för svar! Vet du om det blir tydligast om man gör det på skröjat eller obränt gods?
#2: Det spelar ingen roll, mer en fråga om det sitter kvar efter skröj, du får prova lite. Om du har problem med att järnet appliceras på läderhård lera och inte sitter kvar efter skröj kan du blanda 50/50 ball clay och järnoxid, så har det lite bättre chans att inte trilla av.