Keramik iFokus

Keramik

Läst 300 ggr
Helka118
0

Nålstick och små blåsor

Har läst många inlägg om nålstick och blåsor i glasyren. Nu har jag drabbats av detta. Har en blandlera, återvunnen Fylelera och Cebex cs950, så skön att dreja. Har med den inte råkat ut för nålstick förut. Nu har jag använt Decopotterys Terra
på skröjat gods och Tärns transparanta glasyr över. Godset är skröjat i 980 grader och glatt i 1240. Vad gör jag för fel?image.jpg

Hekla118

Enköpingsfisken
0

Ser ut som om du fått blåsor mestadels under den vita glasyren. Jag upplever också att jag får mer blåsor under vissa glasyrer. Kör jag med dremeln, kommer jag in till en pytteliten luftficka. Har du också det?

bjorn.lindberg
1

Finns olika anledningar, men ofta är det järn som ångar. När du bränner röd järnoxid över 1230 C så kommer det att långsamt börja brytas ner till svart magnetit, själv-reduktion av järn. I den processen släpper det en syremolekyl och efter ett tag har du en bubbla.

Det finns lite olika sätt att bli av med problemet.

1) Använd en lera med mindre järn.
2) Bränn i reduktion, då har du möjlighet att reducera järnet vid lägre temperatur, e.g. 1000 C, innan din glasyr har smält vilket låter syremolekylen smita utan att fastna i glasyren.
3) Bränn som vanligt, men lägg till ett håll på vägen ner vid 1210-1220 C och håll en halvtimme-timme. Det ger eventuella bubblor lite tid att poppa och jämna ut sig. Det funkar bäst om man har en glasyr som inte är för stel, har låg viskositet och fortfarande är rinnig vid 1220 C.

Alternativ 3 är förmodligen det mest realistiska, men det är svårt att få perfekta transparenta glasyrer i el-ugnen, en hel del prover behöver göras innan man hittar nåt som funkar. Det ser ut som den vita engoben också har fångat lite bubblor, fast på ett annat sätt. På den biten som inte har vit engob ser det mer ut som nålstick. Kan vara nåt att fundera på, den vita engoben är kanske lite för smältig.

Personligen hade jag undvikt fylelera, den känns ofta väldigt smutsig. Du kan prova att skröja den längre, e.g. 100 C/h till 600 C, 150 C/h till 960 C (eller högre), håll 30-60 minuter. Det gör inget för att lösa problemet med järnet men det kan vara andra orenheter som försvinner om man skröjar längre.

• Redigerat 2025-03-12 13:01 av bjorn.lindberg
Helka118
0

#1: Vet inte, men tänkte på att det bubblade lite när jag doppade i glasyren, som det inte brukar göra.

Hekla118

bjorn.lindberg
0

#3: Kan vara att ytan är lite "grov" när man trimmat, du kan få en liten luftbubbla under glasyren. Beror på hur mycket grov sand/chamotte du har i leran. Du kan prova att göra ytan slät med ett metallsken efter att du har trimmat. Alternativt, gnugga eventuellt små hål som syns efter att du glaserat.

ler
0

Nålstick kan lösas med att ändra på glasyren, ofta kan en tillsats av typ zinkoxid hjälpa, du skröjar på riktigt temperatur så det är inte felet, den vita ser bedrövlig ut så den skulle jag byta ut. En låg viskositet och liten ytspänning vill man ha på en bra transparent glasyr och glasera så tunt som möjligt.

• Redigerat 2025-03-12 16:54 av ler
MiEkberg
0

Typiskt problem med leran (som har föroreningar) kanske i kombination med lite för tjock transparent glasyr? Du kan nog bränna om om blåsorna försvinner?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Bo§e
1

Det kan vara förnuftigt att börja med det enkla, och att tunna ut den transparenta glasyren kan räcka för att lösa problemet. Den ser litet tjock ut.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Helka118
0

#4: Det är lera utan chamotte och när jag glaserat har det synts små bubblor som jag strukit bort med fingret. Jag trimmar sällan mer än botten. Men tack för svar! Nu har jag en del alternativ att prova.

Hekla118

Helka118
0

#7: Tack för ditt svar. Lätt avhjälpt. Testar det direkt. 😁

Hekla118

Helka118
0

#6: Tack Maria! Jag testar att späda glasyren. Kanske ska testa att bränna om. Men bör jag ändra något i brännkurvan?

Hekla118

Helka118
0

#5: Okej jag förstår. Då börjar jag med att späda transparenta glasyren.
Kanske jag hade lagt på för tjockt av den vita, eller så gillade glasyrerna inte varandra. Tack för svar!
Ett fantastiskt forum detta! Ovärderligt!
Ha en fin kväll!

Hekla118

Helka118
2

Återkoppling
Tack tack tack!
Problemet verkar ha löst sig med hjälp från er!
Jag spädde ut den transparenta glasyren till flyttal ca 38. Doppade snabbt. Ändrade programmet till 1220 grader med 60 min utjämning. Resultatet blev hur fint som helst!
Tusen tack för all fin hjälp och engagemang. Ovärderligt! 🙏🏻🌷
/Helena

Hekla118