Glasyr- och engobehjälp önskas :)
Hej!
Jag håller på att experimentera lite med egengjord engobe och hoppas någon kan dela med sig av lite visdom. Jag skulle vilja blanda till en egen engobe av min lera (G&S 254), vatten och pigment (har testat med Titanvitt och Guld-ocker) för att möjliggöra dekorationsmålning på färgad grund efter skröjbränning. Tanken är att innan slutbränning doppa i transparent glasyr.
Mitt problem är att jag inte lyckas få till färgerna. Den vita blir snarare ljusgul/créme vit och ockran blir mörkgrå. Jag har skröjbränt i 950 grader och slutbränt i 1250.
Någon som kan ge mig ledtrådar vad jag ska göra? Har testet med två olika transparenta glasyrer i sista steget och med Lermakeriets blir det något bättre men bara knappt. Tacksam för alla idéer och råd <3
Titan ger en svagt gul färg på grund av att det går i förbindelse med järnet som finns i leran och som förorening i alla råmaterial, ska man göra en vit engobe som är vit så är en kaolin med mycket låg järnhalt en bra bas, ett litet tillskott av zirkon silikat i stället för titan. Vill du ha en ockerfärg så är det lättaste sättet att använda en färgkropp. Med färgkroppar (stains) kan du få fram dom flesta färger, 10-30% kan vara nödvändigt
#1: Tack så jättemycket för svar!!!
Är det någon färg där naturligt pigment fungerar att använda eller är det alltid bättre att gå på färgkropp? Och har du tips på var jag kan beställa färgkropp till bra pris? :)
Tack igen!
Jeg sände dig ett pm