Keramik iFokus

Keramik

Etikett: ventilation
Läst 470 ggr
Suskeramik
0

Krav på ventilation för brännugn

Hej!
Är på jakt efter lokal att hyra för ”kreativ studio” med bl a keramik i Masthugget/Majorna i Göteborg. Hittade min drömlokal på ca 40 m2, men blev tyvärr nekad av hyresvärden för att de inte tillåter keramikugnar pga att det inte finns ventilation anpassad för det.

För att vara bättre förberedd nästa gång jag hittar en lokal så undrar jag vilka krav som finns och hur de kan uppfyllas.
Tänker att jag kan bekosta det själv.

Bo§e
1

Vad du söker är en lokal som kan "frigöras" från husets centrala ventilationssystem, om sådant finns.

Allra bäst förutsättningar är om lokalen har ett, eller helst två "egna hål i väggen" (ventiler), ut i det fria.
Eller om hyresvärden tillåter att sådana hål tas upp.
Då kan du enkelt installera en kanalfläkt med bra kapacitet.

Ett alternativ till "hål i väggen", kan vara att ersätta en fönsterruta med en skiva, där fläkten kan monteras.

Rummet måste också ha en öppning för inluft, som motsvarar fläktens kapacitet.

Viktigt:
Om rummet också är anslutet till husets centrala ventilationssystem, måste du stänga de ventilerna, när du kör "din" ventilation.
Annars riskerar man att "störa" husets ventilation på oönskade sätt, vilket kan skapa irritation och klagomål.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-03-19 16:56 av Bo§e
Suskeramik
0

Tusen tack Bosse! Du är en pärla 🤩

Suskeramik
0

Hej igen Bosse!
Har nu en ny lokal i gatuplan på gång och har skickat ditt svar till hyresvärden. De ser att det finns möjlighet men undrar över temperaturen som släpps ut på markplan och vill gärna kolla lite exakt vart ventilerna sitter (De sitter ca 1,5 m upp mellan två fönster.) tror att de är rädda för att någon ska bränna sig.
Vad är sin uppskattning att uttemperaturnen blir och är det någon risk att någon bränner sig.
Ha det gott
Sus

Bo§e
0

#3: Absolut ingen fara…!
Luften som kommer ut, kan ju, logiskt, inte vara varmare än vad det är i rummet som den ventilerat, och i rummet får det inte bli varmare än max 40-45°C för att utrustningen skall fungera tillfresställande, och en effektiv fläkt ser till att det aldrig inträffar.
I själva verket kommer den utgående luften att upplevas som "ljummen", om någon skulle exponeras för den…🙂

Det här är en bra fläkt, som rekommenderas.
Tips: Koppla ett "fartreglage" till fläkten. Den behöver inte gå med full fart hela tiden.

Köp Kanalfläkt Ck 160 B Östberg billigt online hos Rörfokus. Vi erbjuder marknadens största utbud! Bra priser & snabba leveranser.
  • Redigerat 2025-10-15 20:04 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#4: Instämmer med Bosse. Har ett utsug med fläkt på min ugn, ett spiro-rör kopplat från ugnens utluft till en väggmonterad kanalfläkt som sitter i ett urtaget fönster. När ugnen var nyinstallerad brände jag den till 1280 C och mätte jag värmen runt ugnen och på spiro-röret med en IR termometer. Det överstiger i princip aldrig 30-35 C.

Som du säkert redan vet behöver du tänka på att utsidan av ugnen blir varm och bör därför inte vara för nära väggar/golv/tak och dylik som kan börja brinna. Fibercement skivor som man har bakom kaminer kan med fördel användas om du har nån träyta i närheten. Tänk på att golvet under ugnen bör klara av att man häller smält glas på det. Om du har otur och råkar bränna nån glasyr som rinner kan det vara att den kommer ut genom det lilla ventilationshålet i botten på ugnen.

Bo§e
0

#5 Ja, en gipsskiva under ugnen räcker bra som golvskydd.
Ett tips är att sätta en list längs skivans kanter, som annars trampas sönder, och smular på ett irriterande sätt…🙂

Rent statistiskt, är det dock ytterst sällsynt att något så hett material kommer ut ur en ugn….
Men, en gardering = ökad trygghet….

• Redigerat 2025-10-15 21:09 av Bo§e
Suskeramik
0

1000 Tack!

Suskeramik
0

Hej igen!
Hyresvärden är orolig för brandrisk etc etc så nu verkar det som vi inte får den här lokalen heller pga av deras osäkerhet. Ska boka möte med dem och skulle behöva så mycket fakta som möjligt och inte bara min egen erfarenhet efter att ha haft ugn i 25 år när vi bodde i hus.
Bor numera i lägenhet och så söker lokal för bland annat keramik, det är andra gången hyresvärdarna backar pga osäkerhet.

Så som sagt är jag jättetacksam tacksam för all fakta jag kan få. Typ om yttertemperatur på själva ugnen, lämpliga avstånd till väggar/brännbart. Vad är det värsta som kan hända, vad är sannolikheten för det etc
Hälsningar
Sus

Suskeramik
0

Gärna även referenser/exempel där man använder ugnar i bostadshusen.
I det här fallet är det lokaler i markplan i ett bostadsområde.

ler
0

Det finns ju hur många som helst som har en keramikugn stående och hur ofta hör man om brand förorsakat av en keramikugn? Du kan väl prata med dom som sålde ugnen till dig och be om data på säkerhet

Suskeramik
0

Jag vet, men det hjälper tyvärr inte vad jag säger om de är oroliga och inte förstår.
Min stora ugn köpte jag av Bosse för 25 år sedan, den står på landet och jag kommer inte ihåg fabrikatet, ca 100l, rund toppmatad. Den lilla jag tänkte använda här har jag fått av en kompis, har inga uppgifter om den. Äldre modell som har stått oanvänd i många år.
Så tar gärna tips om var jag ska söka.

bjorn.lindberg
0

#11: Skickade ett PM med lite instruktioner för ventilation jag fick med min ugn.

Bo§e
0

#8: HÄR är en länk som vi ofta refererar till.
Se båda filmklippen.
Ett väl fungerande arrangemang med förnuftiga lösningar.

Ett stort tack till Keramiklampan för att dessa filmklipp hålls tillgängliga…! Bilder säger mer än ord…🙂

• Redigerat 2025-10-17 15:42 av Bo§e
Bo§e
0

Om saker görs rätt, är brandrisken minimal, närmast obefintlig.

"Luftig" placering av ugnen, och god ventilation (som nämnts här ovan) är en bra försäkring mot brand.

Den mänskliga faktorn är förstås värd att tänka på.
T.ex. att någon "glömmer" något brännbart föremål ovanpå ugnen…..
En toppmatad ugn får inte bli en "avställningsyta"…!

ler
0

Nej det är just det och det är nog den enda risken om man har gjort allt rätt, avstånd till allt brännbart och som sagt god utluftning så är det helt säkert, lika säkert som en vanlig spis i hemmet, gör man fel så kan man ju få brand även där och det är nog betydligt vanligare och likadant med brödrostar och andra apparater i köket