Keramik iFokus

Keramik

Läst 684 ggr
Glimten
0

Kristall glasyr

Hej är det någon dom har testat Fritta Kristall A2120 till kristall glasyr? /camilla

ler
0

Ja det har jag och den frittan är perfekt till det, du kan få skapliga kristaller även utan långsam avkylning, det enda du behöver är frittan, zinkoxid, kvarts och kaolin, och förstås någon oxid att färga med

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, den frittan är bra till sådana glasyrer.

Här är r.ex. ett recept på en kristallglasyr.
Kräver hålltid vid 1100°C.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Glimten
0

#2: tack 🙏 tyvärr är det svårt att få tag på nickeloxide. Har bellamrat mej med råvaror. Men så glad att få lite tips gjorde denna glasyr. Det var inte det snyggaste poslinsprovet men glasyren helt ok. Tack än engång

ler
0

Jo den är fin men jag misstänker att du inte har nog med zinkoxid, har du mera av det i glasyren så får du större kristaller, och använd bara frittan, zinkoxid och beroende på temperatur så något kaolin och kvarts, man kan se på hur frittan ser ut rent kemiskt och vid 1280 grader så har du samma mängd aluminiumoxid och kvarts som frittan har, sänker du temperaturen så minska på aluminium och kvarts. De finns ingen grund till att ha i andra råmaterial det blir inte bättre av det

Glimten
0

#4: Håller med kristallerna är små, men jag får ta en djupdykning i formlerna🤯 men är så tacksam för all hjälp 🙏

ler
0

Vilken temperatur bränner du på?

Glimten
0

#6: Jag har hållit mej mellan 1220 till 1260. Har färdiga program men även testat lite nya. Nu har jag fått lite nytt av er som jag kan sätta tänderna i 😀

nyburgaren
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Små kristaller är också fint speciellt om man får massa sekundär kristaller av titandioxiden!

ler
0

Ja dom är fina, här en som också har titan i

nyburgaren
0

Den va grym!

Glimten
0

#8: Oj jaa så vackra 😍

Glimten
0

#9: Ricktigt läckert.

ler
0

#3 ja nickel är inte möjligt att köpa i Sverige men man kan få det andra ställen men det är dyrt, det blir en väldigt fin blå med en zink glasyr, kristallerna blir blåa och resten blir en fin varm gulbrun

nyburgaren
0

Här kommer en med hålltider!

nyburgaren
1

Här kom bilden

Bagossa
1

Här ifrån kan man köpa nickel:

https://www.keramik-kraft.com/en/Raw-Materials--Special-Products/Raw-Materials-Carbonates-Oxides/Raw-Materials-and-Oxides/Nickel-Carbonate-Xn-_-Bt-_R424-01.html?sel=101

Och här:

https://solargil.com/gb/raw-material/2051-3829-oxyde-de-nickel.html#/19-emaux-100gr

Samt här:

https://www.ulsterceramicspotterysupplies.co.uk/products/nickel-oxide?_pos=1&_psq=nickel&_ss=e&_v=1.0

Jag har beställt material från alla utan bekymmer. Frakten från den sistnämnda avskräcker en del tyvärr.

Vad det gäller nickel och dess färg i glasyr har jag hört att det är föroreningar av kobolt i nickel. Kristallerna har större affinitet för kobolt än omgivande glasyr och blir således blå. Nickel i sig färgar brunt och därför får man blå kristaller på en brun eller gulaktig bakgrund. Men om det verkligen är så kan jag inte säga. Då borde man kunna nå liknande resultat med en liten mängd (<1%) kobolt vilket jag däremot har provat. Då fick jag blå kristaller med gul / beige bakgrund. Men jag har inte provat med nickel.

Glimten
0

Tack fick vet inte om jag fick tag på rätt nickel.. ? image.jpg

ler
1

Jo karbonatet funkar bra så bara att kämpa på

Glimten
0

#18: Tack 🙏🫶

Ålands folkhögskola
0

#16: Jag tror inte att den nickel man köper innehåller kobolt, annars skulle den färga alla glasyrer blå. Det är en kombination av nickel och zink som ger den blåa färgen.
Emmanuel Cooper gjorde flera nickel/zink glasyrer, bl.a med rosa kristaller på blå bakgrund.

ler
0

#20 ja så är det, det blir helt annan blå med nickel och zink än med kobolt. Barium ger med nickel röda färger och man kan få fram både blått och rött om man hittar den rätta mängden av varje

Bagossa
0

#20 Aha ok, ja jag graderade mig i min post för jag hade hört det på ett annat ställe. Men jag tyckte det lät lite konstigt. Kanske det var sant för den personen som hade oren nickel, kanske inte.

ler
0

#22 det behöver inte vara helt fel, alla ämnen har föroreningar i större eller mindre grad, kobolt till exempel har alltid natrium som förorening, ska man ha mycket stor renhet så blir det processade ämnen och då blir det mycket dyrt