Finns det fritta med benaska?
Och vad är egentligen benaska? Många av de gula och röda recept som jag skulle vilja använda innehåller benaska. Men det beter sig ju så illa i hinken. Finns det någon fritta som innehåller samma sak som benaska eller hyggligt nära så man kan ersätta med hjälp av omräkning?
Steinunns röda innehåller ju t ex 14% benaska. Vad kan man använda istället?
- Redigerat 2025-04-18 12:14 av LiteSi-LiteSå
Benaska är calcium och fosfor, https://digitalfire.com/material/bone+ash.
Känner inte till några frittor som innehåller fosfor (P2O5). Ler kanske vet mer?
Om problemet är att det blir vaniljpudding i hinken kan du prova att deflockulera. Digital Fire förslår Darvan för deflockulering, lite oklart var man får tag på det. Personligen hade jag provat med målarsoda eller vattenglas först. Ta av en liter glasyr och tillsätt målarsoda löst i kokande vatten droppvis tills önskad konsistens uppnås. Ibland behöver man röra glasyren ett tag för att det skall fungera, finns en viss risk att man får i för mycket målarsoda om man är lite lat här. Mer vatten i glasyren är inte lösningen.
- Redigerat 2025-04-18 13:21 av bjorn.lindberg
#1: Målarsoda = kaustiksoda?
Ja, problemet är att det tjocknar och tjocknar. Men jag trodde också att det försvinner mer och mer ur glasyren genom att det löses i vattnet och sugs in i skärven. Men det kanske inte är så?
Darvan finns här:
Dom enda frittor som har fosfor är färgfrittor med järn som färgar så antingen får man använda benaska eller någon annan källa till fosfor, vanlig aska kan ibland innehålla tillräckligt med fosfor
#2:
Kaustiksoda = Natriumhydroxid, NaOH
Målarsoda = Natriumkarbonat Na²CO³
Så, inte samma sak.
Soda Ash = Målarsoda.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Men frågan är då, om jag motverkar tilltjockningen med endera Darvan eller målarsoda, kommer glasyren att fungera lika bra när den väl sitter på alstret? Eller förändras glasyren under tiden och blir något annat? Ska jag göra lite glasyr och blanda ny oftare?
Jag tror Seemann har Darvan.
#0: Vilken fin burk! Den ser ganska liten ut. Är den det?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#7: Jag vet inte. Det var en bild där någon visade upp den fina glasyren, som innehåller benaska. Jättefin!