Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningkeramikugnarkeramikverkstad
Läst 259 ggr
Katerina9
0

Plattengobe applikation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har en nybörjarfråga angående plattengobe. Jag gjorde min egen av 20 % kaolin och 80 % aluminiumoxid (baserat på rekommendation från ugnsleverantören), men när jag försöker applicera den på ugnsgallret (redan bränt på 1240 grader) suger den upp allt vatten snabt och jag kan inte ens röra borsten … vilket lämnar en väldigt ojämn yta och den fastnar inte på plattan. Plattengobe är inte tjock, som mjölk/grädde. Vad gör jag för fel? Behöver jag behandla plattor på något sätt innan? Tack så mycket🙏

Bo§e
1

Kanske det ändå är litet för litet vatten i plattengoben….?

Du kan också fukta plattan litet, innan du stryker på den, så suger den inte så våldsamt.

Plattengobe skall inte appliceras särskilt tjockt.
Den får gärna se litet "genomskinlig" ut när den stryks på, för att sedan bli vit och täckande när den torkar..

Använd gärna en så bred pensel som möjligt. Med en smal pensel går det ibland för långsamt…
En "tapetpensel" brukar vara bra.

Torka av plattans kanter direkt efter målningen. Smulor som rasar ner är extremt irriterande…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-04-29 12:20 av Bo§e
ler
1

Hälften kaolin och andra halvan aluminiumoxid

Bo§e
1

#2: Ja, det brukar vara "tumregeln". Det ger en mer sammanhållen plattengobe.
Kan förstås bli variationer, beroende på kaolinsort, men det är inte jättekritiskt….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-04-29 13:07 av Bo§e
Katerina9
0

#1: Tack så mycket! Jag ska försöka med mer vatten och en bredare pensel, men jag undrade om aluminiumoxiden inte gör den grova (sandliknande) delen, så jag borde blanda mer kaolin i engoben, så att det täcker det bättre? Som i den andra #2 kommentaren.. 50:50, kanske? Eller kommer aluminiumoxiden att smälta i ugnen och täcka det bättre i slutet?

ler
2

Aluminiumoxid smälter vid mycket högre temperatur än du kan få i ugnen och det är ju meningen med det att du har ett lager som går att få bort. 50:50 är det du ska ha, och det är volym och inte vikt

• Redigerat 2025-04-30 10:59 av ler