Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: stengodsglasyrerlera
Läst 156 ggr
Alexandra
0

Stengodslera+Glasyr= Färg?

Jag håller på att bli galen.) Jag skulle vilka bränna en vit stengodslera och en prickig beige lera med en färdig glasyr med temperatur rekommenderad för stengodslera. Men jag skulle vilja veta hur stengodslerorna påverkar glasyren. Så jag vet att det blir i närheten av det jag vill ha. Hur gör jag lättast? Det står inga ämnen på lerorna. Hur gör ni därute? Jag fattar verkligen inte?
Jag kommer att göra tester men hur vet jag att det blir den färg jag vill ha. Kan jag räkna ut det så jag kommer nära den färg jag vill ha? Ha en fin kväll!:)

Bagossa
0

Jag är inte helt säker på vad du menar men jag tolkar det som att du undrar vilken temperatur du ska ha och hur du ska förutsäga vilken färg dina föremål får efter bränning.
Den lägsta gemensamma topperaturen bestämmer vilken temperatur du kan bränna i. Har du nu valt 1220C kollar du ifall det överskrider max temperatur för någon av lerornas eller glasyrernas maxtemperatur. Kolla även om någon glasyr råkar hamna under rekommenderat temperatur intervall. Isåfall blir den underbränd och får gå med i en annan bränning.
Vad det gäller att matematiskt räkna ut vilken färg/utseende en glasyr får så går inte det generellt. Det måste du bara prova dig fram till. Man kan med erfarenhet gissa samt se vad andra/tillverkaren har glaserat för att få en aning om hur det blir på olika leror. Med "generellt inte räkna ut" menar jag att man kan se på kemin om glasyren har potential att bli matt, blank, varierad, otransparant eller så samt uppskatta färgen beroende på hur mycket av olika färgande oxider man har i. Men hur en glasyr blir på en lera, speciellt ovita, det får du prova.
Tester är din vän, keramiken överraskar gärna. Ibland bra ibland mindre bra.

Alexandra
0

#1: Har du några tips om hur en prickig Besch grå stengodslera kan bete sig? Med vanliga färdiga glasyrer. Jag förstår att det inte finns något sätt att veta vad det blir utan jag måste testa. Så jag ska prova mig fram. Stort tack för hjälpen!:)

Bagossa
0

Det beror på hur "genomsläpplig" glasyren är och hur mycket leran "läcker" grå färg och om prickarna tar sig igenom glasyren. Det finns ju prickar i lera som är gjorda för att just färga igenom leran, lavaprickar. Det är det långa svaret och det korta svaret är nej jag vet inte. Vad är det för glasyr? En starkt infärgad, transparent eller ej, vit etc. Det spelar roll. En vit hade jag misstänkt visar en del av leran. Alla transparenta kommer visa en del av leran. En starkt infärgad icke transparent påverkas minst skulle jag säga.

Alexandra
0

#3: Nu blev det lite klarare. Har inte tänkt på hur transparant glasyren kan vara. Tack för hjälpen och snabba svar!:)