Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 16590 ggr
okis
17

Bästa limet?

Några tips om vad som är det bästa för att sammanfoga två glacerade ytor och som är stensäkert?

lotta2
2

Vad ska du ha dom till? Bara som dekoration?  Jag använder mej ofta av sammanfogning  av keramik som ska hänga och då använder jag ett bygglim som ska hålla både ute och inne, snickarna fäster ganska tunga grejer med detta limmet och efter härdning sitter det som berget. PL 600 tror jag det heter, kolla i byggshopen, det finns flera oliak beroende på torktid mm.

Vavrakeramik
0

jag använder ibland en liten tub med lim som är avsett att limma porslin med. Till tex rakusaker som spricker.

pluppan
0

tror det heter pl400????? eller

det sitter som f-n

pyromanen
0

Har använt epoxy, "casco", två tuber man trycker ut och blandar ihop.  Det blir väldigt starkt, men jag har liten erfarenhet och vet inget om hur epoxy är jämfört med de andra limsorter som nämnts ovanför…

lotta2
0

Pl 400 och Pl600 är ganska lika, båda lika bra. Pl600 griper direkt utan att man behöver stötta och är vattenbaserat och urstarkt, och Pl400 har lite mer öppentid, är urstarkt det med, lösningsmedelsbaserat och den mest lämpade för utomhusbruk. Båda har sina fördelar..Så allt beror på vad man ska använda det till.

mariacot
0

Hej!

PL 400 kanske är lite "glidig" och svår att fixera eftersom den tar 24 tim att torka fullt ut.(personligen skulle jag påstå 48 tim för att bli bärande)Dessutom kan den vara svår att limma snyggt med(kladdig och trådig).Bra för att fästa upphägning på baksidan dock!Den har även en lätt flexibel och fyllande fog.

2 komponent(lim och härdare),exposy är vad jag brukar använda vid lagning(skulptur),mindre skador superlim.

2 glaserade ytor har jag inte testat,men gör test med "spill"eller nåt du inte är rädd om

rakuLotta
0

När jag skulle sätta fast ett keramikobjekt på en träplatta tog jag tvåkomponents epoxy. Det härdade och satt bra till när den låg ner och jag höll upp den ett tag…men sen när jag ställde den på en hylla så trillade keramiken av. Nån som vet bästa limmet när det är två olika material man sammanfogar?(keramik+trä )

pluppan
0

Jag använde pl400/600 (vilken det nu var, måste kolla) när jag limmade keramik på trä. inte tog det 24 timmar att torka

drake3
0

Det finns ett lim som heter någonting 6000 som tar 72 timmar att härda som är helt otroligt

kia1
1

#9 Det heter E6000 och jag håller med dig det är kanon bra, jag gillar det för att det är genomskinligt och inte färgat. Det kan var lite svårt att få tag på men de flesta studios som har hobbykeramik brukar även ha det här limmet;)