Feedback på glasyrprover
Jag har blandat mina första glasyrer tagna från forumet och tänkte dela med mig av resultatet och har även några funderingar. Vill gärna höra hur resultaten skiljer från era.
Har ingen aning hur högt det brändes eftersom kägla 7 blev till en oigenkännlig pöl.
Bosses blankare(Bosses blanka modifierad av LenaR):
kalifältspat (NGP) 30,5
krita15
dolomit 7
kaolin 11,5
kvarts 36
Coppers sidenmatt(tror jag såg Jano delade den):
Kalifältspat 50
Krita 5
Dolomit 25
Kaolin 20
Tennoxid 10
Bild 1: Bosses blankare:Tycker resultatet såg rätt OK ut. Hade dock förväntat mig lite lite blankare.
Bild 2: Bosses blankare + 5% tennoxid. Vitheten blev som jag ville men det blev också små vita prickar, vad är orsaken?
Bild 3: Coopers sidenmatt(kan sett Jano lägga ut den: Väldigt grov i strukturen, är det meningen?
Bild 4: Coopers sidenmatt täckt med Bosses blankare: Såg OK ut förutom att den krackelerade. Beror det på att det blir för tjockt, borde jag blandat tunnare? Matchar inte glasyrerna varandra?
- Redigerat 2025-06-16 21:44 av RWessen
Ja det borde vara annorlunda, den blanka kan du nog få blankare med 10-20 % zinkoxid.
Den matta ser underlig ut kan vara underbränd och om den inte är det då kan du prova med 5-20% kvarts och gör också ett prov med 5% zinkoxid och ta bort tennoxiden
- Kanske underbränd som ler skriver. Vilken kona vill du bränna till och vilken kona står det att glasyren ska brännas till? Jag bara observerar att R2O fluss ligger lite lågt och att kisel ligger lite högt men det behöver inte vara fel.
Jag ökade flusset och "balanserade" Si:Al för att den ska flyta lite bättre:
Fältspat 51
Krita 9
Dolomit 9
Kaolin 11
Kvarts 20
- Kanske behöver blandas mera. Tennet kan ha klumpar sig.
- Den ligger inom det underbrända området i Stull så den blir matt/underbränd. En "äkta matt" ska bli matt pga RO fluss (Mg Ca) kristalliseras i en fullt smält glasyr. Jag tycker det ser ut som att RO är lite låg för det i denna glasyren och det är den höga halten Al till Si som får den att bli matt. Dvs den kommer alltid att bli grov i ytan.
- Det ser ut som att det är kemin (krympningsfaktorn) . Det kan ju vara kombinationen av glasyrernansom gör det.
Lycka till!
Bosses Blankare behöver ligga tunt och brännas varmt enligt min erfarenhet, kägla 9-10 ungefär.
#3: Om kägla 7 blev en en enda pöl, borde man inte varit uppe i åtminstone kona 9 då? Jag körde 150C/h till 1150, 70c/h till 1240 där den stannar kvar i 15 min , sedan snabbt ner till 1150 där den ligger kvar 30 min, sedan avslut. Låter det som. Ett dåligt program, spelar det någon större till hur man tog sig roll en viss kägla? Topptempen var ju inte särskilt hög men det blir rätt så lång tid i 1150+.
- 100 grader ger en smältning så det borde vara ännu högre tal på käglan men samtidigt så är det konstigt att glasyren blev som den blev, ser underbränd ut. Ditt program är ju inte något fel på