Keramik iFokus

Keramik

Läst 370 ggr
luddolera
0

Egen mjukvara till ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan ju inte vara så avancerad mjukvara i en kontrollenhet för keramikugnar.

En input: termoelementets värde
En output: värmeelement av/på

Någon som provat att programmera sin egen mjukvara till en ugn?

Jag har en styrenhet med endast några få steg, skulle vilja programmera en egen mjukvara med upp till 15 steg.

• Redigerat 2025-06-18 20:26 av luddolera
ler
0

Men hur menar du? Skal du använda en PC och koppla samman med din nuvarande styrenhet? Jag vet att dom lite mera avancerade styrenheterna kan kopplas ihop med en computer och så kan man få mjukvara från fabriken som gör styrningen

Bo§e
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så länge vi håller oss rill basegenskaperna, borde det inte vara så svårt för den kunnige.

Som du säger: Input °C och output i form av signal till kontaktorn.

Sedan skall man kunna ange en önskad tid (eller "full fart") för varje ramp, uppåt eller nedåt.

Och det finns några driftsparametrar som måste bestämmas, t.ex. "output cycle time", så att den inte blir överdrivet "nervös" eller överdrivet okänslig.
Bild 1 visar "typiska" grundparametrar för en styrutrustning (Bentrup).
Dessutom "PID"-parametrarna (bild 2) som inte finns med på bild 1.

Antagligen vill du också ha några säkerhetsfunktioner som larmar och avbryter om något går fel.

Obs! Detta är inte min "bästa gren", så förhoppningsvis rycker någon annan in här med mer detaljer.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-06-18 21:03 av Bo§e
Bagossa
1

Det kan man absolut göra. Antingen köper du en färdig PID från typ ebay. Du vill ha en med stöd för typ S och som är programmerbar. Det är den mest plug and play versionen som finns utöver de som vanligtvis säljs med ugnar. Jag har en på en av mina ugnar och det fungerar bra. Användarvänligheten är dock sämre än min från Rohde. Alternativt två är att du bygger en med en esp32 eller Raspberry pi. Du kan göra det med en Arduino men esp32 klarar lite mer fancy lcd och oled skärmar. Sök på PID och esp32/ Raspberry /Arduino eller liknande. Det kräver lite pill men är absolut möjligt. Följ någons bygge så slipper du att lära dig att programmera ha ha ha! Det enda som oroade mig med den lösning är PID biblioteket som man kallar på i programmet. Man har ingen kontroll hur det fungerar men efter lite forskning om detta verkar det helt ok. Dick behöver du göra en tuning efter din ugns beskaffenheter. Med en färdig PID kan du köra en auto tune vilket hemma bygger saknar. Det betyder helt enkelt hur den ska reagera på temperatur och effekt. Lära den hur kraftig motor och broms den har, om man gör en bil-analogi.

Jag har en färdig PID och typ S kabel liggandes om det finns intresse.

• Redigerat 2025-06-18 21:07 av Bagossa
ler
1

Moderna styrenheter har ett inbyggt program som tar hänsyn till hysteres och det ser ju omedelbart enkelt ut men många faktorer som man måste känna till

Bagossa
0

Jajjemen så det är inget man bygger från grunden. En microdator är ett måste om man vill ha ramper med tider. Men det finns smarta människor som delar med sig av sin kunskap, så det finns möjlighet att bygga en för den som vill. Det blir naturligtvis billigare än gängse styrenheter men du betalar med din tid istället.

luddolera
0

#3: Fantastiskt!

Det var precis så jag tänkte mig, att bygga med raspberry pi. Men ska läsa på mer. Har du förslag på något bygge som ligger ute, som man kan inspireras av? Har pysslat med lite programmering och arduino tidigare och har en kompis som är dataingenjör att fråga, så tror vi kan lösa det tillsammans!

Bagossa
0

Här sitter min PID från ebay. Den har SSR relä till styrningen och en kontaktor som säkerhetsbrytare. Locket har brytare som bryter kontaktorn. Den har typ S givare med typ S kompenserad kabel. 50 programmerbara segment och auto tune. Elementen har jag lindat själv och ugnen har jag byggt med förlaga från en Ruben Lind. Jag har testat den med konor och den går rätt så att säga.

Bagossa
0

#6: kul! Sista jag kollade på detta fanns det två varianter. En som baserades på ett bygge med öppen källkod. Dvs du kan bygga och anpassa som du vill. Vilket många gjorde och därav alla projekt som ser ungefär lika ut. Sen fanns det en som du köpte koden men fick bygga själv. Jag ska kolla.

Bagossa
0

Här är ett exempel
https://gitcode.com/gh_mirrors/pi/PIDKiln

Men kolla vilken signalomvandlare de använder. Nästan alla har en typ K. Men köp en typ S och inkludera det biblioteket istället.

En rolig sak. Min kontrollenhet från Rohde identifierar sig som en esp32 på wifi nätverket! Delarna i den kontrollern kostar några få hundralappar men kostar tusenlappar. För den som vill är det möjligt att göra en "kopia". Bifogar en bild på en esp32 för de som är nyfikna.

GitCode是面向全球开发者的开源社区,包括原创博客,开源代码托管,代码协作,项目管理等。与开发者社区互动,提升您的研发效率和质量。
luddolera
0

#7: Imponerande! Och inspirerande! Ännu ett kaninhål att gräva ner sig i!

Var i landet håller du hus? Vore mycket intressant att komma förbi och ta sig en titt någon dag, om du skulle vara ok med det!

ler
0

Kul för dom som är intresserade i tekniken, jag tänker att det man kan spara är så lite att det är roligare att göra något med keramiken, men som sagt så är det ju frågan vad som man är intresserad i

Bagossa
0

#10: du har ett PM

Bagossa
0

#11: ja det är ibland inte värt det rent ekonomiskt, men det är kul helt enkelt. en fördel är väl om något krånglar vet jag hur jag fixar det. En annan är att jag kan anpassa mina verktyg till mina preferenser. Nackdelen är tiden det kostar.

ler
0

#13 absolut jag förstår dig och är man intresserad i sådant så måste det vara en fin upplevelse när det blir som man har tänkt sig. Själv har jag inte större krav till det än att en köpt styrenhet funkar utmärkt för mig

luddolera
0

#12: Jag skickade dig ett PM också!

luddolera
3

Tack för all hjälp även ler och Bosse!

Finns det något nytt att lära sig kan jag bara inte hålla mig från att undersöka det. Det får kanske bli ett sommarprojekt att försöka bygga sin egen automatik.

Jag kan uppdatera här med hur det går!

J.A.Olsson
1

#16: Jag byggde min egen automatik häromåret, både kretskortet och mjukvaran. Det är bara att höra av sig om det dyker upp några funderingar :)