Keramik iFokus

Keramik

Etikettgjuta
Läst 273 ggr
William_F
0

Problem med Nålstick efter Gjutning.

Hej!

Jag har nyligen börjat gjuta i gipsformar och har märkt att jag får flera nålstick på ytan efter både skröj- och glasyrbränning. Vissa av dessa nålstick syns inte efter skröjbränning, men de ökar efter glasyrbränningen. Jag skulle verkligen uppskatta era råd om hur jag kan undvika detta problem.

Jag använder Porslinslera (Goerg & Schneider nr 1105) och mitt recept ser ut som följer:

Porslinspulver 1105 – ca 20 kg
Vatten – ca 7,8 liter
Dolpix SP C71 – ca 20 g
Giessfix 162 – ca 20 g

Densiteten är ca 1740 g/liter.

Jag blandar leran med en betongvisp i cirka 20 minuter 2-3 dagar innan jag gjuter, och jag siktar med en 100 mesh-sikt en dag före gjutningen.

Tack på förhand för era tips!

ler
1

Menar du att du får luftbubblor i skärven? Det är nog bara luft i gjutmassan om det är dom som spökar i glasyrbränningen får man förmoda med inte säkert, har du själv någon förnimmelse?

Bo§e
1

Jag tror att nålsticken beror på luft, som dragits in i slamman under blandningen.
Det är logiskt att luften i de mycket små bubblorna kan "hitta ut" medan leran är porös (vid skröj), men när leran sedan sintrar/tätnar i den högre bränningen, expanderar luften ytterligare, och tvingas ut genom den då täta/mjuka skärven, och det blir små "hål".

Antagligen handlar det om mycket små luftbubblor. Större bubblor kan få leran att blåsa sig, så att det blir "vårtor" på lerytan.

Att blanda gjutlera med elektriska hjälpmedel kan vara problematiskt, särskilt om de är snabbroterande, och kan "vispa ner" luft i slamman.
I professionella gjutverkstäder används omrörare som går mycket långsamt, just av den här anledningen.

Oavsett om man blandar för hand eller maskinellt, skall man tillämpa principen "stor, bred slev - långsam rörelse", och undvika allt som liknar "vispande"…..

#1: Ja, vi var ungefär på samma spår…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-06-23 19:37 av Bo§e
ler
2

Jag hade kontakt med en firma som fick producerat i utlandet och på den fabriken hade dom fått fatt i stora rostfria kar till gjutleran, problemet var bara att karen var gjorda till att vispa grädde i och var så konstruerade att det skulle komma så mycket luft i som möjligt, ingen bra idé

Bo§e
0

#3: 😄

William_F
0

Jag gissade att det kunde finnas luftbubblor, så jag testade olika metoder för att ta bort luften från gjutmassan. Till exempel siktade jag två gånger, knackade eller slog lite på hinken mot golvet och försökte få ut luften med vibrationerna, men det hjälpte inte riktigt. Jag var också noga med att se till att ingen luft kom in när jag hällde i.

Det verkar nästan nödvändigt att använda elverktyg för att hantera så mycket gjutmassa. Finns det något knep eller verktyg som kan lösa detta problem?
Gör ni själva gjutmassa?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#5: Ja, luft i gjutmassan kan vara riktigt jobbigt, och de där riktigt små bubblorna är svårast att få bort.

Det något trista svaret är att lösningen ligger i att inte mixa ner luften till att börja med.

Elverktyg är ok, så länge de inte skapar en luftsugande virvel.
Mixrar för cement och målarfärg är ofta olämpliga, pga att de jobbar med för högt varvtal, och kan vara utformade på ett mindre bra sätt för att kunna undvika att luft dras ner i slamman.

Bild 1 visar en blandare, som dels har lugn gång, och som också sköter blandandet nere vid botten av hinken, utan att skapa stora virvlar.

Bild 2 visar en litet större "blunger" för gjutmassor, och som jobbar på samma lugna sätt, och från botten.

• Redigerat 2025-06-23 22:32 av Bo§e
luddolera
0

Jag fick detta problem när jag försökte skapa mitt eget recept på gjutmassa, och inte hade ställt in rätt mängd ställmedel och vatten ännu. Förutom att luftbubblor kan uppstå vid blandandet, kan ett annat problem vara att gjutmassan är så pass trög/tjock att bubblorna inte vill försvinna.

Nu tycker jag att din litervikt verkar vara bra, men finns det någon rekommenderad litervikt från tillverkaren?

Du kan ju bara som ett test prova att ta ut en skvätt (lagom till en gjutning) och tillsätta mer vatten i den, för att få den mer lättflytande. Du kommer behöva lämna leran i formen en längre tid för att få samma tjocklek på skärv, men kanske kan det hjälpa mot bubblorna.

A.M.L.
1

Jag blandar gjutlera med hjälp av drejskivan. Gjutlera i en stor hink snurrar långsamt och länge. Jag har fäst en stor bred träslev på en stadig "arm". När drejskivan snurrar rör sleven runt i hinken😃

A.M.L

• Redigerat 2025-06-24 00:32 av A.M.L.
Bagossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en vän med samma problematik när han gjuter. Vi har nog varit inne på allt mellan glasyren, ugnsprogram och att gjutformen släpper ifrån sig något som ger upphov till bubblor i glasyrbränningen. Vi har inte kommit fram till något konkret tyvärr men bubblor i leran är mest sannolikt. Själv har jag aldrig fått nålstick i mina gjutna föremål. Jag använder en mixer av den typen som Bosse nämner. Den fungerar bra men är nog inte en mirakelkur.
luddolera's förslag är värt att prova.
Jag följer anvisningarna för tillredning av min leran men den får allt för hög viskositet vid rätt densitet. Tillverkaren av en av lerorna skriver att ställmedel är tillsatt från fabrik och enbart vatten behöver tillsättas. Jag får inte ut bubblorna och leran flyter inte ut bra i formen. Jag har provat med vattenglas för att få ner viskositeten men utan framgång. Det ända som hjälper är att justera viskositeten med vatten till något som fungerar och ligga aningen lågt i densiteten. Då får jag ut bubblorna som då vill stiga till ytan. Det är för det estetiska och inte för nålstick. Men det kanske kan hjälpa.
Ja just ja, min vän har skaffat en betong vibrator för att få ur bubblorna. Jag vet ännu inte hur det har gått med den. Men att dra ur bubblorna med vacuum fungerade tyvärr inte för honom.

Trolmen
1

#0: Små luftbublor i skärvens yta kan också uppkomma vid gjutning i fuktig gipsform. Hur länge man kan gjuta i en gipsform utan torkning avgörs bland annat av den använda gipsens förmåga att bilda ett fördelaktikt kapilärsystem.

Bo§e
0

#8: Kul idé…🙂…och säkert väl fungerande.

Om slamman får röra sig runt, långsamt och länge, försvinner mikrobubblorna succesivt, i takt med att de når ytan.

• Redigerat 2025-06-24 09:47 av Bo§e
Bo§e
0

#9: Små justeringar av viskositeten med hjälp av extra vattentillsats är ok, så länge man inte överdriver.

Tillverkarens recept är baserat på tillverkarens lokala vattenkvalitet, och därför måste vi acceptera en viss justermån, när leran blandas på olika platser, med varierande vattenkvalitet.

Dock får vi ha i åtanke, att ställmedeltillsatsens syfte är att minimera den nödvändiga vattenmängden i leran, eftersom vi vill förkorta ställtiden och undvika formar som blir våta i förtid.
Därför får tillsats av extra vatten ske med stor försiktighet.

Men, en liten justermån med hänsyn till det lokala vattnet, är något man får acceptera, inom rimliga gränser.

Bo§e
0

#10: Intressant..! Kan man säga att det först är "vattenbubblor" (pga den våta gipsen), som sedan torkar med leran och blir luftbubblor i ytan….?

• Redigerat 2025-06-24 10:26 av Bo§e
Trolmen
0

#13: Så kan det kanske vara!
Jag tänkte att gipsformen är mättad inuti men på ytan kan den förtfarande suga vatten och när ytan också blir mättad så byter luft och vatten plats.
eftersom luften inte har någon annanstans att ta vägen.

• Redigerat 2025-06-24 20:09 av Trolmen