Keramik iFokus

Keramik

Etikett: glasering
Läst 195 ggr
IKA77
0

Flagnande glasyr under torkning

Hej, jag har försökt läsa gamla trådar om samma problem men blir inte klok:
Jag har ett antal glasyrer som en gång i tiden fungerat utmärkt men som nu har börjat krackelera och falla av när de torkar på godset. Kommer de hela vägen in i bränning kryper glasyren. Kanske på grund av ålder, kanske i kombination med att de förvaras i ouppvärmt utrymme året om. Prövat att sikta om dem utan förbättring.
Jag har tillgång till ABM3, vattenglas och lite annat smått o gott.
Någon som vet på råd för att rädda dem? Kan lika gärna experimentera med dem om de ändå inte funkar.
Allt gott!

Bagossa
1

Ett problem med många orsaker. Kolla in denna sidan:

https://digitalfire.com/trouble/crawling

Ask yourself the right questions to figure out the real cause of a glaze crawling issue. Deal with the problem, not the symptoms.
Ålands folkhögskola
1

Det problemet har jag haft med glasyrer som innehåller mycket zink oxid. ZnO absorberar vatten och sväller efter några veckor i vatten. Möjligen finns andra material som gör samma sak. Glasyren krymper för mycket under bränningen när det absorberade vattnet avdunstar, och lämnar sprickor.

ler
0

Ja alla plastiska leror och sepiolit är också ett sådant material. Att glasyren spricker och flagar sker oftast om man glaserar med glasyr som har mycket lera och om man glaserar två lager eller mer då händer det lätt