Keramik iFokus

Keramik

Läst 411 ggr
kyrkerud
0

Skröja innan glasyrugn

Hej, jag undrar om godset alltid måste skröjas innan man glasyrbränner eller om man vill bränna ett föremål utan glasyr???

ler
0

Vill man bränna utan glasyr så kan man höja topptemperaturen på ett skröj program och vill man glasera obrända saker så går det också men man måste göra glasyren så att den passar till det, lagom mycket plastisk lera och gärna zinkoxid eller sepiolit är bra att ha i glasyren, även en liten mängd borax är en fördel men undvik colemanit i större mängder

Bo§e
1

Att tänka på:
Många föremål klarar inte av att doppas och hanteras i obränt tillstånd, eftersom det helt enkelt blir för vått…..
En glasyrtång ger fula märken, om godset ens klarar det.

Sprutglasering är därför att föredra om man vill råglasera.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-07-26 20:17 av Bo§e
ler
0

Men då tänker du på torra saker? Normalt så gör man det ju på våt lera eller läderhård och då är det inga problem med just det. Men klart att om man gör mycket små och tunna saker kanske det kan bli ett problem. Själv har jag bara jobbat med det i Asien och då var det stora trädgårds krukor och även mindre grejor men det blev glaserat på olika sätt hällt på och så vidare.
Jag tycker att det är bättre att skröja först så har man större möjligheter med glasyrer, råglasering kan begränsa något och även om man sparar en bränning så är det en hel del besvär med det

• Redigerat 2025-07-26 20:53 av ler
Bo§e
0

Jo, jag tänkte främst på torra saker, men även i läderhårt tillstånd finns det ju begränsningar för hur gods kan hanteras.
Då får man använda samma teknik som vid vanlig engobering.

kyrkerud
0

Tack för era svar. Jag tänkte mest på att själva leran kanske inte klarar av att brännas i den höga temperaturen utan behöver skröjas först,lite ologiskt men man vet ju aldrig😏.

ler
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Bagossa
0

#5: Det är bara att låta skröjprogrammet gå till det spann tillverkaren av leran rekommenderar att din lera ska brännas i. Leran behöver alltså inte kureras i ett skröjprogram för att sedan klara av att gå upp i glasyrtemperaturen.
Defekter som uppkommer i bränning, sprickor tex, ser du då först när godset är färdigbränt. Inte för att man kan göra så mycket åt det men man sparar in glasyr och plats i ugnen genom att man på så vis sållar mha en skröjning.

ler
0

Jag förstår inte vad skillnaden kunde vara om man först bränner till 1000 och så till 1250 eller om man bränner till 1250 direkt? Snarare att det är mindre risk med att nöja sig med en bränning

Bagossa
0

Det är ingen skillnad. OP undrade om det var det men det går fint att bränna utan att först skröja.

Bo§e
0

Hela Höganäs Keramik AB:s produktion råglaserades. Ingen skröj förekom över huvud taget.
Det torra godset glaserades, och brändes sedan i en enda bränning, i en tunnelugn.

ler
0

#9 det var just det som jag inte förstod vad som skulle vara skillnaden?

LiteSi-LiteSå
0

Utan glasyr kan du bränna till topptemperatur första gången. Det som ev kan ställa till problem är vatteninnehållet i den torkade råa leran. Den behöver brännas långsammare upp till 400-600 grader än vad skröjat gods behöver. Jag har bränt småsaker direkt i glasyrbränning utan glasyr, men större och komplicerade saker är svårare.

kyrkerud
0

#12: Tack snälla för ditt svar,det var bra att veta!!!

usd
0

försökte radera mitrt svar…men det gick tydligen inte!

• Redigerat 2025-08-19 13:34 av usd
Ulla
0

#14: Nej, man kan redigera själv om det sker inom en timme. Efter det så får man be om hjälp om man vill ta bort inlägget.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_