Kvalitetsskillnad på ugnar?
Hej alla erfarna och kloka!
Dags att köpa ny ugn. Har en lånad Kittec idag som jag tycker funkat bra. Tänkte först en Rohde, ville sedan helst köpa svenskt och lutade mot en Uterm (men tycker de har lite för liten inre bredd relation till höjd) och ser nu att Pyrotec är prisvärda. Man får ju vad man betalar för men VAD är det för skillnad som jag kommer att märka av?
Jag är hobbykeramiker (än så länge;) och vill ha en pålitlig stengodsugn som jag inte behöver fixa med de första åren gällande dess beståndsdelar (tex hållbara element) Jag tänker såklart vårda ugnen med kärlek;)
Tacksam för tips och tankar🙏
Naber modell R har bättre kvalitet med elementen och dom håller väldigt bra
Hej,
Om du väljer en ugn från någon av de mer kända europeiska tillverkarna, kommer du inte att uppleva några stora skillnader i kvalitet.
Undantaget (min åsikt) är Nabertherm, som ligger i en klass för sig, ett snäpp över de övriga…
Men, om du tänker bränna stengods, handlar det inte enbart om kvaliteten. Här är det viktigt att du väljer en ugn med ordentligt hög effekt vs volymen, för att få stabila bränningar, och acceptabel elementekonomi i det långa loppet.
Detta är något man kommer att märka av, som ugnsägare.
Att jag nämner detta, beror på att det finns ugnar med högre eller lägre effekt vs volymen, och om man tänker bränna stengods, är det ett misstag att välja en "lågeffektsugn" i tron att den kommer att vara mer ekonomisk…. I realiteten är det tvärtom…! En sådan ugn ger längre och svajigare bränningar redan som ny, och sedan blir det bara sämre. I samband med detta, får också elementen kortare livslängd, pga av att de får jobba mer, och kasseras tidigare.
Sammantaget: Om en ugn med högre effekt kostar litet mer, betalas den extrakostnaden tillbaks med tiden, i form av mindre underhållskostnader (element), plus att ägaren blir mer nöjd med brännresultaten, som blir mer konstanta under längre tid.
Jag kanske sticker ut hakan här 🙂 men att som stengodsbrännare välja en "lågeffektsugn" är litet av en fälla….
Om man enbart tänker jobba med lergods, spelar inget av detta någon roll. Då räcker effekten till.
Ugnstillverkarna har ofta olika ugnsserier med högre eller lägre effektförhållanden.
Nabertherms toppmatade ugnar t.ex. finns i en "lågeffektserie", plus en serie med suffixet "R" i beteckningen, som definitivt är den serie man skall titta på, om man tänker jobba med stengods.
En annan faktor som kan vara avgörande för ett lyckat ugnsägande, är att ha kontakt med en bra leverantör, som du kan ha förtroende för, och som kan bistå med både reservdelar och rådgivning när det behövs.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-08-04 12:36 av Bo§e
Enig med #1…🙂
Hej.
Har försök göra ett eget frågeinlägg men lyckas inte. Hoppar in hör och hoppas på hjälp och råd. Jag har en gammal ugn Cerama hobby 75 med automatik Nabertherm C 19. Den har stått stilla i många år men försöker nu få igång den. Men säkringen i automatiken går, första gången vid 500 °, andra försöket vid 120°tredje och sista vid 90 °. Vi har felsökt, alla faser i strömmen funkar, säkringarna i ugnen ser hela ut och slingan är fin.
Har någon något enkelt fixar råd att ge så vore jag tacksam
Lotta
#4 och #5:
Kan vara något internt fel på C-19, möjligen transformatorn…?
Jag skickade dig ett PM.
#6: tack