Kul grej. Hade ju onekligen vart ballt att göra egna frittor. Hur varm blir ugnen?
Den kan komme upp till riktigt hög temperatur, vet inte riktigt hur högt men det kan jag kolla när jag åker till Italien igen om en månad
I den här boken finns ritning och beskrivning av en liten fritte-ugn, passande för småskaliga studiokeramiker…..
Mycket annat intressant också. Många bra tips. Ger en bild av livet som "småkeramiker" förr i tiden….som egentligen inte är så länge sedan…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Kul att se!
Finn Lynggard skriver lite kort och skissar övergripande hur en fritt-ugn ser ut i sin bok.
Jag har provat att göra en egen simpel kalium fritta genom att stökiometriskt räkna fram vad jag behovde. Detta smälte jag i en liten porslinsskåp i ett vanligt glasyr program. Den resulterande klumpen satt jag och banka på till ett pulver och slutligen gjorde jag en glasyr. Att hälla den smälta frittan i vatten som i bilden är rekommenderat då en del av sönder delningen sker gratis.
Tja, det går men jag köper gladeligen fritta och lägger min tid på keramik istället för att mala ingredienser. Ska man ha lite mer än en näve måste man ha maskiner som sköter malningen.
- Redigerat 2025-08-16 08:27 av Bagossa
Ja ska man pulverisera med en hammare så tar det så klart tid, på fabriken har dom så klart maskiner till det, rossetti kvarnar som klarar det på några minuter
Det fanns en gång jag ville försöka göra min egen fritte men hade ingen ugn för att göra det så jag var tvungen att lägga den idén åt sidan.
En vanlig keramikugn går sönder ganska snabbt om man öppnar den vid temperaturer där frittor är väl smälta. Jag byggde en liten ugn på 3L för just sådant och den klarade en handfull öppningar över 1000C innan den havererade. Så för att få ur den smälta frittannur ugnen blir en utmaning. Antingen en tappkran som du kan kontrollera utifrån så att frittan rinner ut eller som på bilden ovan där endast ett liten håla öppnas så att inte temperaturen kraschar ner i ugnen. Men… Finns det ingen fritta färdig för ändamålet att köpa?
Jag gjorde en kopia av fritta 644 som är vanlig i USA. Efter att ha malt ett bra tag orkade jag inte göra en till. Men samtidigt var jag nyfiken på vad skillnaden var mellan natrium och kalium och ville ha en fritta med enbart endera fluss. Men istället för att göra frittor så blandade jag glasyrer med de vattenlösliga salterna. Men för att inte Na eller K skulle lösa sig slammade jag upp de olika testerna i alkohol som inte löser salterna speciellt bra. Så lyckades jag göra testerna utan att behöva gå vägen via frittor. Resultatet? Nja det var lite skillnad kom jag ihåg men Na och K brukar klupas ihop i UMF beräkningarna. Eftersom att jag inte kommer ihåg skillnaden var den antagligen inte så viktigt för mig eller påtaglig.