Vad ger denna effekt i stengodsglasyr?
Jag har några köpeglasyrer och några jag sett bilder av på internet som har en jättefin effekt, som gör att den är både blank och matt, samt har svamp-liknande upphöjda kristalleffekter i blank transparent glasyr där den är tjock. Där den är tunn är den matt.
Jag har fått höra att det skulle kunna vara titan-beroende, eller zink. Men inget definitivt.
Vet någon här ungefär var jag ska börja testa för att få fram en sån här glasyr själv. Jag har ganska god erfarenhet arv att göra egna glasyrer, men denna har jag inte lyckats med.
Glasyrerna på bilderna är okänd glasyr från CMW, Cebex skiffer och Scarvas Dromedar
Bränner man en matt dolomitglasyr lite högre så blir det sån effekt
Du kan kolla denna, https://glazy.org/recipes/230412 man får lite olika stora och många kristaller beroende på hur man bränner den. Här är glasyren infärgad med järn men det finns ingen direkt anledning att du inte skulle kunna prova andra saker, typ kobolt, titan. Antagandet är att det är pyroxenkristaller som bildas, https://en.wikipedia.org/wiki/Pyroxene.
Mitt tips är att prova olika brännkurvor tills du får nåt du gillar. Mycket av kristallbildningen händer på vägen ner, efter att programmet har nått top-temp. Du kan prova att lägga till 1 till 4 timmars håll på säg 1000 C, 950 C, 900 C.
Min erfarenhet är att det inte behövs någon långsam avkylning eller andra brännkurvor än en helt normal bränning, men temperaturen är viktig, fungerar bäst på högre temperaturer
#2: Den blålila påminner ju verkligen om det jag letar, även om kristallerna är lite spretiga. Det är kanske där jag ska börja.
Har du receptet till denna glasyr?
Nej jag gör glasyrer till fabriker så det är inte så bra att dela ut men du kan säkert göra något liknande, bara du har nog magnesium
#7: OK, är det bara magnesium? Eller kombination av det och något mer? Jag har en glasyr med mycket magnesiumkarbonat (den är rätt jobbig i hinken) men den blir mest bara matt. Jag har en stor ugn som svalnar långsamt och det verkar räcka för att mindre kristaller ska bildas i andra glasyrer.
#8: Prova med talk eller dolomit.
Ja bara magnesium går inte, det bli ingen glasyr av det. Som ovan nämnt så är dolomit och talk bra, talken är bäst att använda en kalcinerad kvalitet och nagnesit är också ett bra material
- Redigerat 2025-08-20 16:10 av ler
#10: Haha, nej det fattar jag. Men ibland är det ju synergi mellan två olika ämnen som ger effekter. Men detta kanske är bara magnesium :-)
#11 nej det är kalcium och annat men det är magnesium so ger den lila färgen
Hej!
CMW är en zink-kristallin glasyr. Den ser ut att innehålla pyttelite kobolt och någonstans 4-6% titan. I övrigt ser det ut att vara en "standard" kristallglasyr med kort hålltid. (Deras kristall-kurs är toppen för övrigt. Värd 30$ för alla videos).
Cebex skiffer och Scarvas Dromedar är lite svårare att se men ser ut som, vilket nämnts ovan, varianter av glasyr med mycket Ca och/eller Mg. Det finns en massa av varianter på Glazy att finna. Scrolla runt och hitta en som du gillar. Kolla sedan på en som har liknande kemi längre ner på sidan. Så kan du hålla på tills du har fler kandidater än du orkar prova. För den ävertyrslystne kan fler ämnen i RO gruppen ge upphov till liknande effekter. Dvs Sr, Ba, Zn, Fe, Mn och Co. Men det är inte så mycket arbete gjort där, vad jag vet, så det är nog en del arbete i motvind.
Sedan har det dykt upp recept i tråden med prickar. Kolla in Cobre Verde på glazy eller bleu marbre. När det gäller dessa vågar jag inte gå in så djupt på kemin för dessa men min gissning är att Si:Al ratiot spelar in. Jag hade inte satt det under "glossy"-linjen i Stull och jag hade satt det rätt långt till vänster. Dvs Al 0,05-0,35 UMF och Si 1-3 UMF. R20 hade jag satt runt 0,1 till 0,2 och RO 0,9 till 0,8 i runda slängar. Därmed inte sagt att det kan fungera utanför dessa riktvärden.
För att reta intresset slänger jag med en bild av en av mina tester där jag har ersatt Ca/Mg med Fe och fick till slut en prickig effekt likt det du söker. Nackdelen är att man kan välja mellan brun eller brun. Men kul excersis.
Problemet med alla varianter på Kristallglasyrer och nämnda råmaterial är att det inte blir kemiskt stabila glasyrer och därmed olämpliga till bruksgods så jordalkali kristaller som är den enda typen av kristaller som är stabila är bäst när det är den typen av glasyr som efterfrågas, och så är det dessutom billiga glasyrer
#15 Jajjemen det är en stor nackdel. Men, och ett ovetenskapligt men vill jag tillägga, så har jag gjort syratest samt kört föremål flertalet gånger i diskmaskin och observerar ingen förändring. Det översätts ju inte till "food safe" men kanske kan man inte dra alla över en kam?
Hur det än ligger till med det så har jag till slut hittat en post på glazy som behandlar "dots". Jag tänkte att den kunde vara intressant i sammanhanget.
Sammanfattning av observationer av Clara:
https://glazy.org/u/giorello
Hennes samling med recept:
https://glazy.org/u/giorello/bookmarks/73696
Vetenskaplig artikel om kristaller i glasyr:
https://www.researchgate.net/publication/225719990_Glass-Ceramic_Glazes_for_Ceramic_Tiles_A_Review/link/09e415059f43550070000000/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Hon kommer inte fram till något definitivs men jag håller med om hennes obsesrvationer med vad jag själv har hittat (se min post #13).