Keramik iFokus

Keramik

Läst 161 ggr
Kickand
0

Vit glasyr utan tennoxid

Hej!
Jag söker recept på en vit glasyr som inte innehåller tennoxid. Jag har hittat ett par fina, täckande glasyrer, men det spricker på "skraptestet", dvs det blir svarta märken efter att jag skrapat med bestick på ytan.
Tacksam för tips!
Kicki på Söderlera

• Redigerat 2025-08-31 12:44 av Kickand
ler
1

Det är svårt det enda som är tillgängligt för normalt folk är zirkonsilikat men nackdelen är att det oftast blir ojämnt utan att det är synligt och det blir en mycket hård glasyr som lätt blir repad av bestick, men om du hittar en lättsmält transparent glasyr pc inte överdriver med tillsatsen av zirkonsilikat så kan det bli bra

Bo§e
1

Om besticken ger svarta avtryck i glasyren, är det då inte den hårda glasyren som slipar bort material från besticken, och inte tvärtom…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kickand
0

#1: vilken % zirkon tycker du jag bör testa?

ler
0

#2 jo det är det som jag skrev så är det den mycket hårda lite ojämna ytan som sliter på besticken

ler
0

#3 du måste ha någonstans mellan 5-10%
Prova meg några småbåtar 5, 7 , 9 % och se hur det blir och bränn med en längre hålltid kanske 20-30 minuter

Kickand
0

#5: Tack, då testar jag :)

ler
1

Man kan också använda Ceroxid men det är relativt dyrt, var vanligt förr i tiden. Antimon kan användas på lägre temperaturer under 1060, så det blir väl inte aktuellt. Zinkoxid samman med kalcium och bor och mycket kvarts ger också en vit glasyr vilken dock är känslig för variationer i temperaturen. Titan går också men bara mycket små mängder av järn i de andra råvarorna ger en gul färg.

• Redigerat 2025-08-31 19:35 av ler
Kickand
0

#7: Tack!

ler
1

Har du möjlighet för att köpa en zirkonfritta så är det överlägset bäst eftersom det då redan är smält