Problem med röd gjutlera
Hej, jag har gjutit en del i ljus pulverlera TM 208. Har skröjbränt och glasyrbränt som övrigt stengods. (950&1250 grader) funkar fint.
På röda leror TM 302, och TM 120 blir det blåser vid glasyrbränning. Den tål tydligen inte högre än 1140-1150 grader.
Ska gjutlera betecknas som lergods?
Det är krångligt att behöva bränna godset separat, och inte kunna använda mina stengodsglasyrer.
Någon som har tips på mörk gjutlera som tål stengodstemperaturer?
Med vänlig hälsning,
Cattis
Ja röda leror blir inte röda på så hög temperatur och den enda gjutmassan som jag kan komma i tanke på är Witherts nummer 300 men den klarar inte mer än 1200. Och så är det ju besvärligt med glasyr på mörka leror, beroende på vilken glasyr som du vill ha såklart. Men vad är tanken med att ha en mörk lera?
Röd gjutlera (allmänt) är känd för att vara problematisk, pga järninnehållet, som orsakar en förändrad jonladdning i slamman.
(Finns här någon som kan förklara detta på ett mer utförligt sätt…?🙂)
Detta gör att röda gjutleror har en tendens att tjockna vid förvaring, och är inte riktigt stabila i detta avseende.
Jag tror att många har erfarenhet av det, och känner igen symptomen.
Ett tips är därför att inte blanda alltför stora batcher av röd gjutlera.
Det är därför ingen slump att leverantörerna sällan/aldrig säljer färdigblandad röd gjutslamma, eftersom den är besvärlig att lagerhålla.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-09-03 15:45 av Bo§e
Ja enkelt förklarat så är det en elektropotential mellan lerpartiklarna och vattnet, det är det som gör en lera plastisk. Och beroende på hur leran ser ut rent kemiskt så kan det vara större eller mindre skillnad på hur den uppför sig, kalium och andra ämnen påverkar så klart detta fenomen. Och med tiden så förändrar förhållandet sig om något ämne kan lösa sig i vattnet och mellanrummet mellan partiklarna kan ändras med tiden.
#0: Ja, lerorna 302 och 120 är att betrakta som lergodsleror.
Angiven maxtemperatur är 1140°C, vilket får betraktas som en "smärtgräns" snarare än "lämplig bränntemperatur".
Det kan nog bli svårt att hitta en stengodsgjutlera som verkligen blir "röd".
Det finns plastiska järnhaltiga stengodsleror som blir brunaktigt röda, men en sådan lera kräver magringsmedel, och har även andra begränsningar, vilket innebär att det skulle vara svårt att få fram en hanterbar gjutslamma på det konceptet.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det är väl omöjligt, det enda järnhaltiga mineral som bevarar färgen när det sintrar är glaukonit men det blir ju dyrt. Det finns en gruva i Tyskland som Sibelco äger men det används till sinterengoberat taktegel, annars så finns det bara i större mängder på Malta men dom vill inte bryta det, så i Ryssland med det är nog svårt nu för tiden
Tack för all proffsig info😊 Typiskt mig att råka gilla mörk gjutlera som är krångligt🤣
Är det möjligt att själv pigmentera ljus 208 till mörk?
Har tidigare pigmenterat ljust grönt, blått och rött, men inte mörkt.
Har jobbat med betong i 25 år och brukar då färga in med järnoxidsvart. Fast betong bränns ju aldrig🙃
Svart järnoxid blir omvandlad till röd järnoxid så det går inte men det finns färgkropp till lera som fungerar