Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: miljökommun
Läst 169 ggr
MariaPK
0

Miljöinspektion kommunen

Hej!
Någon som bedriver keramisk kursverksamhet som fått inspektion av kommunen i syfte att kontrollera hantering av glasyrer på keramik som kan komma i kontakt med mat?

Eller andra erfarenheter utifrån kommunens miljöarbete kopplat till keramikverksamhet?

ler
0

Ja det är i princip omöjligt att ha någon säkerhet utan ett test från ett labb och det är väl livsmedelsverket som ska ha styr på sådant, kemikalieinspektionen blandar sig inte i det och jag tvivlar på att dom från kommunen vet något som helst om glasyrsäkerhet

MariaPK
0

#1: tänker att de vill kontrollera hur man hanterar det i sin studio.

ler
0

Men vad har det då med mat att göra?

MariaPK
0

#3: att det är kommunen som ansvarar för att säkerställa att livsmedelsverkets riktlinjer följs om den keramiska verkamheten är ett företag…..

ler
0

Jag förstår inte riktigt, det är ju den färdiga produkten som är livsmedelsverkets ansvarsområde och hur det är i din verksamhet måste väl vara dom som ser på arbetssäkerhet

MariaPK
0

Så säger kommunerna om man googlar:

Om keramikkurser bedrivs privat eller kommersiellt och involverar kemikalier eller speciella processer (exempelvis glasering, specialugn etc.), kan det vara krav på tillsyn enligt miljöbalken. Då krävs anmälan eller ansökan hos kommunen.

Så jag är nyfiken på hur ni som driver keramikkurser och keramisk försäljning agerar utifrån ovanstående.

ler
1

Men så länge ingen har kontaktat dig så är det väl ingen grund till att bekymra sig om det, det får man väl ta tag i om det blir aktuellt. Det är nog inte så många som har varit ut för det tänker jag

• Redigerat 2025-09-02 21:13 av ler
osv
1

På den regionägda folkhögskolan, jag arbetar på ibland, var kravet att alla giftiga ämnen skulle förvaras i ett speciellt skåp. Samt att vi har slamavskiljare

Tror att om man har bra förvaring och kan visa på att man hanterar det ansvarsfullt så är dom nöjda.