Kavlingsbord begagnat säljes
Jag känner igen det. Det kommer från Potterycrafts Ltd, Stoke-on-Trent.
Ett bra kavlingsbord, där tjockleken enkelt ställs in genom att höja/sänka valsen, i stället för de mer vanliga mellanläggsskivorna.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-09-03 19:28 av Bo§e
#1: Ja precis Bosse! Den är dessutom rätt bra i storlek för den som inte alltför stor verkstad.
Men den är bredare än många andra så man kan ju få skapligt stora saker. Men har du inte haft problem med att det bara är en vals? Eller vänder du hela tiden?
Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan. Men om jag stressar o kör för hög lerklös är jag tvungen att backa o lösgöra från tyget så det inte skrynklar sig men om jag kör mer metodiskt tunnare och tunnare så är det inte samma sak. Men jag brukar ha extra dukar emellan leran o de fasta dukarna så det kan ju bero på det. Förstod jag din fråga rätt? Jag har dock aldrig använt något kavlingsbord med två valsar.
#4: Jag anar (?) att Ler menar det "keramiska minne" som kan uppstå när man kavlar ut stengodslera åt ett håll, och på en sida, vilket kan uppmuntra lerans benägenhet att slå sig i den höga bränningen….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-09-03 20:12 av Bo§e
Ja precis det var det jag menade 🤗
Ok! Nä om det är det frågan handlade om då har jag faktiskt aldrig haft några problem. Men jag drar alltid några varv efteråt med en vanlig handkavel och går över med ett sken till slut och då har det inte skevat eller spruckit.
- Redigerat 2025-09-03 20:29 av Lisa AC
🤩💃🏿 det låter bra
#0: finns vara kvar är intresserade!!!