Keramik iFokus

Keramik

Läst 558 ggr
Glimten
3

Kristall glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen fick jag till det kanske inte riktigt vad jag sökte efter men så glad

ler
1

Ja det ser ju bra och kul ut, men vad är det du vill ha?

Glimten
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: lite mer mintgrön och mindre brunt. Dock känns det….. äntligen

ler
2

Ja det är bara att ta ett par % kopparoxid i en glasyr som du kan göra med fritta A 2120 P och zinkoxid 0,6-0,8 beroende på temperatur och något lite kaolin. Det ser ut som om att det finns lite titan i den glasyren

Glimten
0

#3: Det är titan i bägge men får nog öka zinkoxiden och koppar. Har Kägla 10 men jaa jag kanske oxå ska sänka temperaturen. Tack blir så glad med feedback🙏

ler
2

Ja jeg ser att det är titan i båda, kägla 9 är bra men det går också bra med 1250. Har du då gjort den på provbiten också?

Glimten
0

#5: Japp

Bagossa
1

Snyggt!
Om du vill få lite bättre kontroll på bakgrundens färg gäller det att ha "rena" ingredienser och inte överdriva innehållet av vissa ingredienser. Närmare bestämt kaolin, RO fluss och titan/rutil.
Din glasyr ser ut att innehålla fritta, kisel, zink, titan och koppar samt lite kaolin. Frittan är den renaste (mest ofärgade) ingrediensen du har. Vilken du använder spelar inte så himla stor roll så länge den inte är olämplig till ändamålet. Därför vill du ha så mycket av den som möjligt utan att förstöra kemin. Zink kan du hålla runt 0,5 till 0,55 UMF. Övriga RO fluss runt 0,1. Kisel aluminium ratiot bör inte överskrida "Glossy" i Stull. Prova 1 till 1,5 Si och 0,05 till 0,1 Al. I vissa fall kan du komma undan med upp till 0,15 Al eller mer utan att förstöra kristallernas morfologi. Använder du fritta 2120 från Cebex får du lite kalcium med men använder du 3110 får du inte det. Då kan det vara bra att ha i lite CaCO3 för att få lite färre kristaller vid en lägre temperatur då Ca har en dämpande effekt på antalet kristaller. Det har även ökad temperatur. Titan bör inte överskrida 5% för då börjar den ge bakgrunden en brunaktig nyans. Titan främjar kristall bildning upp till en viss nivå tills den börjar få motsatt effekt. Barium och strontium missfärgar på liknande sätt men jag tror inte du har med dessa i din glasyr. Om du får många kristaller i underkant på glasyren, där smältans fot slutar, har du för hög temperatur. Har du massor av kristaller är temperaturen för låg. Ökad temp eller Ca hjälper det. Använd den absolut renaste kaolinen du hittar såvida inte receptet bara innehåller några få procent. Nä det verkar inte vara järn som förorenar utan något annat i kaolinet. Mera kaolin ger en styvare glasyr som rinner mindre. Men mera aluminium ger fler kristaller tills glasyren blir matt av alla kristaller. Speciellt om du går över glossy i Stull. En rinnfri variant är nästan omöjlig. Leran påverkar även en del och en Porslinslera är rekommenderad. Undvik de som kan släppa igenom ljus. Ibland kan dock stengods locka fram kristaller ur en glasyr som inte vill kristalliseras så lätt. En UMF kalkylator är ett oumbärligt verktyg om du vill fortsätta experimentera med Kristallglasyrer. Att dra till och ta bort ingredienser på känn gör det lätt att hamna utanför det kristallina fönstret så att säga. Fönstret är rätt så snävt.

ler
1

UMG kalkylator??? Jag har gjort många Kristallglasyrer och även till fabriker som säljer till leverantörer och jag har aldrig använt UMG vet inte ens vad det är och misstänker att det är något amerikanskt som inte är någon hjälp liksom alla andra som finns på nätet

Glimten
0

Vilken kunskap du har sitter som lekan med olika tankar. Ser att jag har massor att lära… roligt att grotta ner sig. Tack

Bagossa
0

Jag tittar på bilderna du postar i tråden om porslin. Jag tycker det ser ut som att du har för mycket kisel. Men det är bara en gissning. Formen på kristallerna skvallrar om att då har för hög temperatur på din hålltid om du inte har för avsikt att få "yx-hubud" kristaller.

Bagossa
1

#8: UMF menar jag naturligtvis.

Glimten
0

#8: Ja jag har svårt att hitta formlerna till 2120 och alkali fritta nr 2🥴

ler
0

UMF är lika som UMG för mig, jag räknar med papper och penna

ler
0

#12 om jag minns rätt så har den frittan 0,8 Na2O
0,2 CaO. 0,05 Al2O3 1,8 SiO2

basalt
0

#12: Analys på fritta nr 2:

Oxide Analysis Formula
K2O 5.40% 0.21
CaO 11.90% 0.79
B2O3 17.60% 0.94
Al2O3 11.80% 0.43
SiO2 53.20% 3.29

ler
0

Och det som gör att en kristall kan bildas är ojämnheter, osmälta partiklar så det gäller att ha en så ren och jämn skärv som möjligt, och val av råmaterial beror på vilken typ av kristaller man vill ha. Men frittan ska vara lämplig och det betyder att dom flesta basfrittor är olämpliga eftersom dom har för höga halter av aluminiumoxid i sig. Zinkoxid kristaller är den lättaste att få stora och speciellt om man gör det samman med titan och mangan, dom kristallerna blir lätt 10 cm med inte alltför långa avkylningstider

ler
0

#15 ja då är den frittan klart olämplig eller rättare sagt värdelös

• Redigerat 2025-09-12 20:59 av ler
Bagossa
0

UMF kalkylator gratis!

https://ceramicmaterialsworkshop.com/resources/umf-calculators.html

Jag har för.mig att fritta 2120 finns med i EU versionen. Skriv i dina ingredienser och mängd så får du kemin innan ögat hinner byta plats på skärmen. Då blir det lätt att laborera fram recept och provserier.

Ceramic Materials Workshop UMF calculator resource page.
  • Redigerat 2025-09-12 21:06 av Bagossa
Bagossa
1

Kemin för 2120P:

https://glazy.org/materials/95603

Det är den billigaste frittan jag kan hitta som är lämplig för kristaller. Den som.ger dig mest frihet är Fussion fritt F644 men är dyrare och lite hygroskopisk. Den är som 2120 men utan Ca. Mina tester med den pekar på att kristaller bildas lättare med den pga 0 Ca. Så jag gjorde en version med Ca för att efterlikna kemin med 2120 och fick tillbaka resultatet jag hade med 2120. 3110 fungerar bra den med då bor inte verkar ha en dramatisk inverkan på kristallerna. Men varför skulle jag välja en dyrare fritta som smälter lättare när glasyrerna rinner som de gör ändå….

• Redigerat 2025-09-12 21:14 av Bagossa
ler
1

Bor är väl ingen höjdare när man gör kristallglasyrer

Bagossa
1

#20: jag har bara 3110 att prova med men det gick bra. Ingen direkt skillnad mot F644 eller 2120P men ja, jag har läst det du skriver på annat håll med. Men jag ser inte någon som helst fördel med bor eller 3110.
För alla er som sitter och läser detta så kan man göra kristallglasyr helt utan fritta. Kolla upp Lasse Östman och hans hemsida.

ler
0

Ja klart att man kan det, gör en bra transparent glasyr med lite aluminium och så bara nog med zink

• Redigerat 2025-09-12 21:27 av ler
ler
0

Jag tycker att det ser ut som om du har titan och mangan i den glasyren som du visar?

Glimten
0

Nix ingen mangan har 2120 36, 4, fritta nr 12, kaolin 1,5 zink 24,35 kvars 19,72 titan 6
Titan 2
Koppar 2
Men förstår att det är för mycket Al i glasyren. De är väll bara att sätta sig ner och räkna i morgon 🥴👍

Bagossa
1

Hmm…

Prova:
2120 35
Kaolin 12
Zink 21
Kvarts 30
Krita 2
Titan 5 ( kanske även en med 4 och en med 6)
Kopparoxid 2

Utgångspunkt ugn: 1230 till 1240 C. Håll på 1000 till 1100C tills du är nöjd med storleken och formen på kristallerna. Varmare hålltid ger mera uppbrutna kristaller.

• Redigerat 2025-09-12 23:03 av Bagossa
Bo§e
0

Här är ett gammalt Cooper/Royle-recept, som innehåller en stor mängd zink.
Värd att prova…?

(Källa: Glazes for the Studio Potter, av Cooper/Royle)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-09-12 23:01 av Bo§e
Bagossa
1

#26: intressant, jag har testat varianter med fältspat och fritta. Glasyren du delade står som brun och gul vilket stämmer bra med vad jag har sett i mina tester. Fältspat "kontaminerat". Lite trubbigt sagt men jag tycker fältspat har en ganska aggresiv kristallbilding men först när den når rätt temperatur. Oftast högre än helt fritt-baserade. Rutil men framförallt nickel höjer brun-volymen lite extra. Till den som vill prova behöver du inte vara ledsen för att du inte har nickel. Prova utan och få en bra glasyr iallafall. Bild på två nickelbruna skålar. Ena blev tunn i glasyren men båda är svåra att se kristallerna på. På grund av nickel som färgar in så hårt att allt bara blir brunt.

Glimten
0

#21: Ja men det får bli till nästa kapitel men har tittat mycket på Tilton. Men ska se nu hur kalkylatorn funkar. I bland vill man så mycket med all information …jag är så oerhört tacksam då upplever att det är svårt att dela sitt insnöade nörderi med andra 🙏 receptet på porslinsleran funkar utmärkt har tillverkat den flera gånger.

Bagossa
1

Matt Katz har en youtube video om hur kalkylatorn fungerar om du behöver hjälp. Annars kan jag hjälpa dig. Jag har knåpat ihop en variant för Open Office om det är någon som önskar.
Visst gör Tilton fina alster! Han är en stor inspirationskälla för mina glasyrer med. Kolla in denna länken för något som liknar hans glasyr.

https://glazy.org/recipes/118550

Där finns en länk vidare till vart inspirationen kommer ifrån. Man kan finjustera hans recept en del till för att få bakgrunden ljusare.

Edit: en länk med bättre kemi enligt mitt tycke. Skippa litium och öka flusset mha frittan istället. https://glazy.org/recipes/21370

Börja med små steg. Sätt ett mål vad du vill uppnå. Kanske en specifik glasyr och jobba mot det målet. Arbeta inte med för många saker samtidigt. Behöver du tips kan jag kanske hjälpa dig.
Bifogar en bild som inspiration. För den skarpsynte: ingen pedistal.

• Redigerat 2025-09-13 18:11 av Bagossa
Bagossa
1

Jag hittade denna kursen, om glasyr kemi generellt, som är gratis.

https://suemcleodceramics.com/intro-to-glaze-calc-free-class/

Om man inte kan delta kan man istället kolla upp John Britt och Potters Round Table på youtube. De har avsnitt om kemin som är rätt så bra. Vill man veta mer specifikt om kristallglasyr finns det tyvärr inte så mycket gratis information. Jag har de flesta böcker om ämnet men kan inte riktigt rekommendera någon av dem. Bäst är väl Fara Shimbos böcker. De handlar om kemin och att vara systematisk i sitt arbete. Inte så många recept, vilket är bra då du får tänka och förstå istället för att kopiera andras verk. Typ alla hennes recept finns att söka fram på nätet. Ceramicaterials Workshop har en kurs i kristallglsyrer. Man kan betala en slant för att få se ett antal videos. Men i vanlig amerikansk anda är hälften fyllnad för att det ska verka vara mycket "content". Men trots det är det en bra och informativ kurs.