Glasyr som krackelerar
Hej,
Jag har återupplivat en gammal glasyr som är lite trött och vill lägga sig på botten. Jag gjorde ett glasyrprov och när jag doppade den så krackelerade glasyren på skärven. Jag brände den ändå för att se vad som skulle hända. Den blev lite crazy. Nu har jag använt epsomsalt för att göra den lite mer medgörlig och doppade ett nytt test. Den krackelerar fortfarande, men går att jämna ut när den torkat. Ved tror ni det är för fel på glasyren?
Svårt att säga men är det mycket lera/kaolin i glasyren? Har du litiumkarbonat eller någon fritta eller annat material som kan lösas i vatten? Eller är det bara tjockt glaserat?

#1: Jag vet inte tyvärr. Jag har köpt en "grisen i säcken" - verkstad och försöker rädda det som går. Glasyren sjunker till botten, är ändå ganska lätt att röra upp, men känns tung på något vis.
Du kan prova att tillsätta 0,3% Optapix KG 25 eller i första hand bara vanligt tapetklister . Och så se till att det inte blir för tjockt glaserat, men det beror såklart på vad det är för en glasyr, en transparent eller en transparent färgad kan vara någorlunda tunnare än en effekt glasyr, vad är det för slags du har?
- Redigerat 2025-09-13 09:11 av ler

Jo men det är just det som är meningen att det ska limma lite mens glasyren torkar
#0: Jag har haft liknande med glasyrer som innehåller zink oxid. Det sväller med tiden och spricker upp under torkningen, ibland flagnar det. Har aldrig hittad någon 'kur'.
Med Optapix KG 25 eller KG 6 som också gör att man kan ha mindre vatten i glasyren och eventuellt någon % borax så kan det gå