Keramik iFokus

Keramik

Läst 231 ggr
sucilia
0

Fläckig glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat några penselglasyrer med järn fläckar i. Någon som gjort egen? Det är som att järnet blöder i glasyren. Blandar man i ilemenit?
Bränner dessa bara i 1220 så smælter i låg temp.
Cecilia

ler
2

Ja det går med det och basalt och liknande går också bra

bjorn.lindberg
2

Just i detta fallet hade jag gissat att det är basalt, precis som Ler säger.

Du kan prova Toms Nutmeg, https://glazy.org/recipes/13246 tillsätt en liten mängd basalt. Just denna glasyren är inte superkänslig för exakt vilket fältspat eller kaolin du använder, det enda besvärliga är att spodumen och gillespie borate anbefalles, fast det är ett generellt problem med många kägla 6 glasyrer. Du kan variera mängden röd järnoxid för en mer eller mindre gul glasyr.

Bo§e
3

Ja, troligen basalt. För att åstadkomma prickeffekt, behövs en ganska grovsiktad basalt, och inte den finkorniga sorten.
En liten tillsats (procentuellt) krävs, för att prickarna inte skall hamna alltför tätt… Inte för mycket m.a.o…

Att den "blöder" och rinner med glasyren, kan motverkas genom att glasera tunnare, eftersom glasyren då rinner mindre.

Givetvis kan den "blödande" effekten också motverkas genom temperatursänkning, om glasyren har tillräckligt bred smältintervall…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-01 15:07 av Bo§e
Ålands folkhögskola
2

Lucie Rie hade en fläckig glasyr som innehöll en mineral som var till stor del mangan. Hon berättade att det inte gick att få tag i mineralen längre, men föreslog att man kunde blanda in mangan i röd lera (blålera), skröjbränna och sedan krossa.
Kanske borde jag ta det på mig att testa själv…

Bo§e
0

#4: Det låter intressant.
En faktor som kan vara avgörande, är vilken typ av rödlera som användes.
Frågan är om leran var av den "lättsmältande" typen (som vi har här i norra Europa), eller om den var något mer högbrännande, som bara "mjuknar", men inte flyter iväg…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Sintring
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här kan det bli med chamotte av en röd lergodslera bränd i 1250°C
Chamottekornen är av olika storlekar
Inblandad i en ljus lera med transparent blank glasyr utanpå

bjorn.lindberg
3

#4: Jag har provat lite olika varianter med olika resultat. Till exempel kan man ta 80-90 delar nefelinsyenit eller fältspat och blanda med lite ball clay. Tillsätt vatten och låt torka på gips. Smula sönder med händerna tills det är små korn i den storlek du vill ha. Skröjbränn och knåda in i leran. Eftersom du har smulat det med händerna så blir det inte inte speciellt vasst om du vill dreja leran.

• Redigerat 2025-10-01 19:45 av bjorn.lindberg
sucilia
0

#4: spännande!

sucilia
0

Tack för alla svar! 🙏