Glas fusing UF företag
Hej!
Vi är ett UF-företag som arbetar med att återvinna glasflaskor genom att smälta ner dem till glasunderlägg. Till detta använder vi glasfusing och har tillgång till en ugn där själva smältningen sker.
Det vi nu behöver hjälp med är att ta fram formar att smälta ner glaset i. Vi har hört att man ofta använder någon form av gipsblandning, men vi är osäkra på det exakta receptet och proportionerna.
Vet ni möjligtvis vilket material eller recept som brukar användas för formar vid glasfusing?
Om inte, skulle ni kunna tipsa oss om var vi kan vända oss för att få fram den informationen?
Tack på förhand för er tid och hjälp!
Vänliga hälsningar,
Axel Gemzell
ReFuse UF
refuse1uf@gmail.com
Har sänt dig ett pm
Formar av gips/kvartsblandning fungerar, men har kort hållbarhet.
Jag är personligen inte säker på att detta är rätt metod, om lönsamhet är i fokus….
Sedan finns det keramiska formar (som skall behandlas med separator), som håller bättre.
HÄR kan man se exempel på sådana.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-09 19:24 av Bo§e
#2: Jag har sett sådana keramiska former i kataloger. Vet du om det är någon speciell keramik, eller bara vanlig gjutmassa att dem är tillverkad av?
Vet inte hur mycket ni redan vet, men jag hittade denna PDFen igår: https://www.glasscampus.com/tutorials/pdf/mold.making.for.glass.art.pdf Kanske bra ställe att börja?
#3: Kan inte svara säkert, men jag har en absolut känsla av att de är gjorda av en vanlig vit lergodslera, som inte är sintrad. Känns som vanligt "skröjgods"….
Det är en speciell massa till det som tål flera bränningar
#6: Ja, det finns ju t.ex. olika "kakelmassor" m.m. med liten termisk rörelse osv…
Kanske något sådant…?
Nej inte det men det kan säkert funka det också