Städning i keramikverkstad
Hej! Jag har just byggt iordning min keramikverkstad i min källare. Jag har betonggolv från 50-talet. Jag undrar nu hur håller jag det dammfritt och rent? Hur gör ni? Skurar ni med vanlig mopp? Ge mig alla tips som finns 🤗
Vänliga hälsningar
- Redigerat 2025-11-01 17:13 av LNdesign.
Ja är det ren betong så bör man behandla det, antingen så målar man eller använder betongolja så det går att göra rent, bara betongen är svårt att hålla rent
Nej du är inte för gammal, betongolja har varit vanligt inom industrin men kanske inte så vanligt i privata byggnader. Fördelen med det är att det inte flagnar av som normal färg oftast gör och det är billigare men kanske inte det vackraste
Ja, av någon anledning har jag tydligen "missat" den, men just att den inte flagnar, känns som ett stort plus.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har använt Betsil i min verkstad med betonggolv. Lätt att aplicera. Mycket nöjd med resultatet.
Trevliga och hjälpsamma när jag pratade med dem.
https://betsil.se/
Tips: Googla för och nackdelar med betongolja vs betsil.
Ställ följdfrågor till AI, brukar korrigera/klargöra. Eller ring företaget för mer info.
Olja och även hårdvax måste upprepas med jämna mellanrum pga att det slits/tvättas bort. Betsil behöver inte upprepas vilket tilltalar mig.
Jämna mellanrum ja klart det håller i 5-10 år i industrin så i en liten Keramik verkstad blir det väl just inte så mycket slitage, fördelen med oljan är att det är överlägset billigaste alternativet
Betonggolvet måste ju kunna andas också i en källare, eftersom det alltid finns fukt i ett betonggolv. Kan det göra det med de föreslagna förslagen?
Klipp från hemsidan
Ja BetSil är diffusions öppen, BetSil låter vatten i gasform ta sig ut ur betongen men den stoppar vatten i vätskeform att ta sig in i betongen.
#9 varför menar du att det måste kunna andas? Det beror väl på hur det är byggt, i mina föräldrars hus som blev byggt 1968 var det målat golv och det var inget problem med det.
#11 Betonggolv behöver kunna "andas" så att fukt kan vandra ut ur materialet. Om golvet täcks med täta skikt kan fukt stängas in, vilket riskerar skador som bubblor, mögel och dålig lukt. Diffusionsöppna ytbehandlingar låter fukten passera. Det finns ju betongfärg som andas och gör att inte fukten kryper också.