Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: gjutagipsformargjutleratallrikar
Läst 178 ggr
BM Lind
0

Gjuta tallrikar i gipsformar

Jag har gjort en Gjutform i gips för tallrik. När jag fyllt den med stengodsgjutlera och har tagit ut den så blev botten i hålig,alltså tvådelad. Ska det vara så? Låter som mer hållbart med en solid botten.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Menar du en tallriksform, liknande den här slarviga skissen…?

Den är avsedd för massivgjutning, och när man fyllt den, måste man vara observant, och efterfylla en eller flera gånger, innan slamman sjunker för långt ner i mynningen, och bildar ihåligheter.

Jag vet inte om jag förstod frågan rätt. Du får korrigera, om det rör sig om någon annan sorts form….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-11-02 09:48 av Bo§e
BM Lind
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Så här ser min form ut. Nu har jag gjort om en gjutning och skakade formen mer för att få ner mer gjutlera. Har inte torkat ännu så jag kan inte se om den är dubbelbottnad igen.
Brukar du lämna den att torka utan överdäckning när den är färdig?

bjorn.lindberg
0

Brukar du lämna den att torka utan överdäckning när den är färdig?

Beror på vad du använder för lera, vissa leror älskar att slå sig när den torkar andra inte så mycket. Jag torkar tallrikar och fat upp och ned om det går, under plast, i ett skåp. På sommaren tar det väldigt lång tid för ett skåp fullt med tallrikar, vilket är typ bra. Ju jämnare, och ofta långsammare, tallriken torkar desto mindre chans är det att den slår sig. Du vill undvika all typ av drag som kommer torka en sida mer än en annan. Om det händer får du en potatischips-formad tallrik. Om tallriken har "cross sections" som är olika tjocka behöver den helst torka hyfsat långsamt. Det kan bli att den flexar lite och spricker i ett tunt drejat brätte. Nu gissar jag att din form är hyfsat bra i det avseendet. Hur som helst, prova att torka dem på en skiva under plast ute i rummet och se hur det går.

SaPe
0

En del som gjuter tallrikar använder en strut/tratt i påfyllningshålet. Det gör att man kan överfylla och få lite tryck av lerslamman som är i tratten. Den rinner ut bättre då.

Sen behöver du låta slamman vara i formen tillräckligt länge för att gjuta ihop överdel mot underdel så det inte blir ihåligt

Bo§e
0

Tallriksformar brukar vara gjorda som visas på skissen i #1.
Det blir en "massivgjutning", vilket innebär att man måste fylla på slamma medan nivån sjunker i "tratten", så att inga ihåligheter uppstår.
Efter några påfyllningar "stannar" processen upp, och man får en helgjuten tallrik utan håligheter.
Sist får man putsa till foten.

Jag är inte säker på hur formen i #2 är gjord.
Är det lilla hålet ett påfyllningshål…?
I så fall verkar formen svår att fylla, och så krävs det (som sägs i "4) en hög "tratt" för överfyllning, så att inte luft börjar dras ner på en gång…
Är det en "köpeform"….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-11-03 23:30 av Bo§e