Kanalfläkt i ugnsrum
Jag håller på att planerar min keramikatelje och kommer att ha ugnen i samma rum, jag hade jag planerat att ha en frånluft med en kanalfläkt ut genom väggen med en kåpa över ugnen.
Detta skulle medföra att jag fick ca 1200 mm lång spiro fram tiill fläkt och friska luften.
Sen kom jag på att jag egentligen kunde ta ut frånluften med kanalfläkt från kåpan och direkt ut på taket med venthuv. Bygger en attefallare så spelar inten roll utifrån huset.
Nu till min fråga, är det att föredra att ha en längre kanal innan fläkten som det blir vid vägglösningen, eller fungerar det lika bra att ta ut det direkt på taket med mkt kortare kanal??
- Redigerat 2025-11-05 17:33 av ninja1984
Tror det spelar mindre roll. Alla normala kanalfläktar kommer att ha kapacitet så det räcker och blir över. I mitt fall har jag ett rör från ugnen som landar i en väggmonterad kanalfläkt, så det är nån meter rör innan fläkten. Det röret har blivit lite uppätet första biten precis när luften kommer från ugnen, antar det är flour och liknande som käkar upp sprioröret. Av det skälet kan det vara en ide att ha fläkten lite längre från ugnen, kanske håller längre eller nåt.
Har man ett litet hus som verkstad så behöver man inte nödvändigtvis ha en kåpa över ugnen det räcker med en ventilator i väggen och så ett hål för friskluft så klart, eller ha dörren öppen
#0: Ju kortare kanal, desto bättre. Spirorör stjäl kapacitet, så kort = bra.
Kort och rakt är bättre än långt och krokigt, kan man säga, principiellt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-11-05 21:23 av Bo§e
#3: Tack för svar!