Käglorna viker sig inte
Som rubriken säger. Jag har bytt element och kör nu några ugnsprover med käglor. De vill dock inte vika sig men godset som jag testkört har känts bränt nog… Som det ska göra.
Ska jag försöka spänna åt där elementen sitter kopplade?
Det är skröjugnar jag kört hittills. 300min upp till 500 grader sen 100grader/timme upp till 950 grader, med en 15 min jämn gång på toppvärme.
Jag körde en till fast i 970 grader med.
Käglorna är 08 och 07 och de har legat mitt i ugnen
Har jag fel käglor till dessa temperaturer? Automatiken går felfritt och jag har installerat ett nytt termoelement
Hej,
Förklaringen är att ugnen, tack vare elementbytet, återfått sin normala effekt, och blivit påtagligt snabbare än vad du var van vid sedan tidigare.
Det minskar värmearbetet, och följaktligen också påverkan på käglorna.
Denna lilla effekthöjning blir särskilt märkbar på skröjbränningsnivå. Vid stengodsglasyrbränning blir skillnaden inte fullt så stor.
Så, det är ett friskhetstecken, att ugnen blivit litet snabbare.
Om du vill böja käglorna som det är tänkt, får du höja topptemperaturen i programmet.
Obs!
Allt ovanstående förutsätter att alla andra faktorer är korrekta, och att inget blivit fel på något sätt.
Har du rätt käglor ? Kan det ha blivit 8 och 7 i stället för 08 och 07…?
Termoelementet: Om din styrenhet jobbar med "typ R", och du av misstag fått ett termoelement av "typ S", kommer det att bli en diff på ca 70°C (lägre) vid 1000°C.
Nu misstänker jag att din styrenhet jobbar med "S", eftersom det är absolut vanligast, men jag nämner detta ändå.
Har du bytt kabel till termoelementet (fel sort), eller skarvat den på något sätt…?
Ja, det blev några kontrollfrågor, men jag hoppas att det bara berodde på elementbytet, som ju får ugnen att "piggna till", så att kägelresultaten blir annorlunda än de man är van vid….det är ganska normalt, och som sagt ett friskhetstecken.
Dock tycker jag att åtminstone 08:an (om det är en 08:a), borde vara liitet böjd….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-12-16 13:13 av Bo§e
Termoelementet är typ S som jag har nu
Och jag har styrenhet Nabertherm C8
#3: Helt ok. Längden är oviktig. Det är spetsen som mäter.
#5 och #6: C8 jobbar med "S", och du fick ett "S"-termoelement, så det är också ok.
Frågor:
Är kabeln till termoelementet densamma, eller blev den bytt…?…och i så fall till vad…?
Mätsystem "S" måste ha en speciell "S"-kabel.
Någon annan förändring…? Är termoelementkabeln skarvad på något sätt…?
Om kabeln är en original "S-kabel", och är oskarvad, kan vi nog stryka det också.
Var det rätt käglor…?
- Redigerat 2025-12-16 22:37 av Bo§e
Kabeln till termoelementet är desamma. Den är skarvad på ett ställe men det var inga problem med den gamla termoelementet. Inget som märktes av.
Det enda var att det spruckit i delen som är inuti ugnen.
Vet ej om det är original sladden till S termoelementet.
Vi har en elektriker i huset som hjälp till med ugnen förut men han har tyckt att allt ser bra ut, med alla kablar osv.
Det var typ rätt sorts käglor, jag inkluderade dock inte en kägla under 08:an, för att mäta under den, kom jag på nu…
Jag ska testa köra en glasyrugn på 1200 grader och en överjämningstid på 30 min.
Det kanske bara är att käglorna behövde mera tid.
Får se vad käglorna visar då
Ja, det kan mycket väl vara så enkelt som att käglorna behövde litet mer tid.
Det är inte säkert att en elektriker känner till att termoelementkabeln måste vara kompatibel med mätsystemet, och att skarvar skapar störande "extra mätpunkter".
Kolla för säkerhets skull vilka färger kabelns ytterhölje + de två innerkablarna har, och berätta. (skissen)
Du får följa den tid som käglorna ska ha för att kunna få en bild på om det stämmer, 60 eller 150 grader i timmen