Transportskadad Kittec
Vi köpte en begagnad Kittec som fick nya spiraler. Första bränningen, en skröj, gick bra, men när vi skulle köra ett glasyrprogram upptäckte vi att ugnen troligen skadats i transporten (vårt eget fel) och har fått en glipa mellan lock och ugn som gör att den inte kommer upp i värme.
Vi har nu bestämt oss för att köpa en ny ugn och undrar följande:
- Vill någon som är nöjd med sin ugn rekommendera den? (Det är ju en djungel av ugnar därute.)
- Vill någon köpa elektronikdelen som fungerar bra fast den är gammal? En TC 405. 5 000:-
- Kan man återanvända spiralerna som bara har varit med i 2 bränningar?
Ugnen heter Brennofen-GmbH D-52078. Typ CB 95
Jag ser att det finns en CB95 (3,6 kW) och en CB95 S (7 kW).
Om det är modellen med 3,6 kW effekt, orkar den nog knappt upp i stengodstemperatur ens om locket håller tätt.
Vilken modell är det…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-12-21 18:04 av Bo§e
Det står att den ska klara 1300 grader.
Jag kan inte öppna din bilaga. Klarar inte .heic-formatet.
Har ugnen 3,6 eller 7 kw effekt…? (Står på typskylten)
Kittec CB95 med 3,6 kW effekt är 1-fas-ugnar, och finns i två utföranden, med angiven maxtemp. 1150°C ±30, eller 1210°C ±30. (Källa: Kittecs hemsida)
Vad som menas med "±30" är jag inte säker på, men det kan indikera att det "går" att pressa den en bit till, för att få nästa kägla att falla., genom lång bränntid (inte bra för elementen).
Men, 7 kW-modellen har inga problem att bränna de flesta sorters stengods i.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-12-22 11:28 av Bo§e
Är det en rejäl skada? Annars kan ni lägga temperaturtålig ull mellan lock och ungskropp.
Glipor blir det av sig själv även på en hel ugn så att säga. Problem blir det väl när glipan blir en stor spalt. Om du inte försöker nå den absoluta toppen ugnen klarar, brukar små glipor inte spela så stor roll.
Jag har en Rohde och en Ruben Lind. Rohde har fungerat fint ett tag nu. Inga problem. Märket har rekommenderats här på forumet förut. Men som Bosse undrar ovan, kolla så att det inte är en låg-effekts-variant. Du sparar inget på det map el. Bara begränsad till vilken temperatur du kan bränna.
Eventuellt har kanthal-tråden flex kvar att hanteras men inte böjas. Så ska den i och ur samma säte går det nog bra.