koksalt lösning som ställmedel
Jag läste just ordlistan och kom att tänka på en sak. Jag har försökt hitta magnesium sulfat som ställmedel, men haft svårt att hitta det här. Läste vid något tillfälle ett tips från Bosse här på iFokus att använda vanlig koksalt (koncentrerad lösning, en tsk per liter, om jag minns rätt). Det funkar utmärkt. Jag undrar varför den engelskspråkiga världen har aldrig upptäckt någonting så enkelt?
Nej det är ju inte lätt att veta, det finns olika traditioner och här i Norden är det mycket vanligt med vägsalt (kalciumklorid) det är ju en fråga om hur mycket det kostar i förhållande till funktion, skulle jag bara se på funktionen så blev det ett litiumsalt men med tanke på priset så är det kanske inte det som dom flesta vill välja. Bosses tips med vanligt bordssalt använder jag också ibland och det är ju eftersom det fungerar och man behöver inte leta efter något ställe att köpa det. Hur stor kunskap som finns i engelskspråkiga länder om sådana praktiska saker kanske inte är så stor? Ingen aning
Jag försöker komma på var jag först lärde mig detta, men kan inte minnas att jag läst det någonstans.
Antagligen har någon förmedlat kunskapen muntligen, någon gång för väldigt länge sedan, men jag minns inte vem eller var….😮 ?
"Don't Panic" (Douglas Adams)