Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasering
Läst 497 ggr
AgnetaF
0

Hur är det möjligt?

IMG_9589.jpegIMG_9459.jpeg

Jag har målat blommorna med gul, röd och orange maycos akvarellfärger på oskröjat. Bilden är när den är skröjad.
Sen har jag på transparent glasyr o bränner i 1220 så blir de blå? Bilden är från när den står i ugnen, den står inte nära något.
Vit stengodslera, skröjad i 900.

Bo§e
0

Hej,

Nu kan jag ha fel (!), men kan det vara Amaco "akvarellfärger" du har, och inte Mayco…?

Amacos färger har kägla 05 (1021-1044°C) angiven som maxtemperatur, och dina blommor ser precis ut som överbränd underglasyrfärg….då kan det bli drastiska färgförändringar…

Men, om det är Mayco färger du har, vilken maxtemp. är angiven för dem…?

Jag kan som sagt ha fel, men vi reder ut detta först….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-01-23 21:05 av Bo§e
ler
0

Men gul, röd och orange som blir till blå? Vad skulle dom färgerna bestå av?

Bo§e
0

#2: Ja, jag håller med om att förändringarna är märkliga, men tänkte att vi först försäkrar oss om vilket fabrikat det det är.

AgnetaF
0

#3: Det är Amaco semi moist underglaze. De ska funka på 1220 gr. Vid 1300 gr förmedlar de att det kan bli blekare färg.

ler
0

Ja det har nog blivit något fel på märkningen, det kan inte bero på temperatur som jag kan se det och inte någon påverkan från glasyren kan göra en gul, orange eller röd färgkropp till att bli koboltblå, skulle det vara så så har du gjort något revolutionerande inom keramiken

• Redigerat 2026-01-25 17:29 av ler
Bo§e
0

#4 o h #5: Ok. Ja, det kan förstås handla om en felmärkning, men att blommorna, som är rosa efter skröj, kan övergå till koboltblå efter glasering och glasyrbränning, tycker jag ändå känns konstigt….

Tanken dyker upp, att om ugnen haft det jobbigt att komma upp i 1220°C, kan bränningen ha tagit så lång tid att resultatet - kanske - närmat sig kägla 9 eller 10, pga värmearbetet….?

Om du testar färgerna i lägre temperatur, kanske vi kan bli litet klokare…?

Om vi går vidare på felmärkningsspåret: Ja, det finns ju faktiskt koboltblå underglasyrfärg som innehåller färgkropp som går åt rosa-hållet, innan de täcks med glasyr och glasyrbränns, vilket framkallar den blå färgen.
Så, det är ju möjligt….fast, jag tycker att de skröjade blommorna ser litet väl "skära" ut…

Jag tror inte att vi kommer längre, innan färgerna är testade i lägre temperatur…

• Redigerat 2026-01-25 18:05 av Bo§e
ler
0

Koboltsilikat har ju den färgen och det behövs bara någon procent så färgen på skröjat kan mycket väl vara en blå underglasyr, och oavsett om ugnen har kommit upp i högre temperatur så är det ju omöjligt att det blir blått med gul, orange och rött

Bo§e
0

Så här skriver Amaco om dessa färger:

Pink, maroon, Peach, Rose, and Yellow all hold color up to Cone 6. All other colors may be fired to Cone 10.

Om dina färger tillhör den första gruppen, kan det mycket väl ligga på gränsen, eller gränsen t.o.m. överskridas, om din ugn har det litet kämpigt (= extra lång bränning), under bränningens slutfas.

En kägeltest, eller att testa färgerna i litet lägre temperatur, skulle då kunna ge svaret på de här frågorna.

• Redigerat 2026-01-25 20:11 av Bo§e
ler
0

Men det förklarar ju inte varför det blir blått, att en del färger inte tål högre temperatur vet vi ju men då bränner det ut och mister färgen och det är fortfarande omöjligt att det kan bli kobolt av dom färgerna

Bo§e
0

#9: Jo, jag håller med om att det är konstigt att blir just blått (det kan ju vara en felmärkning), men eftersom brännprogrammets topptemperatur ligger så nära färgernas smärtgräns, vore det intressant att se om värmearbetet kan ha "puttat över" processen till "fel sida"…

ler
0

Hur menar du?

Bo§e
0

#11: Jag tänker fortfarande i två spår:
Dels att färgen kan vara felmärkt, och att det är förklaringen till den konstiga färgförändringen till blått, men jag kan heller inte släppa möjligheten att det är överbränt, eftersom bränntemperaturen (°C) ligger så nära färgernas smärtgräns….

Om man tvärsäkert kan utesluta ett av spåren, vore det lättare att komma vidare, och det kan man ju bara åstadkomma genom tester..

• Redigerat 2026-01-25 23:12 av Bo§e
ler
0

Men kemin är ju som den är och oavsett vilken temperatur så blir ett gult stains inte koboltblå