Gjutlera till drejlera?
Hej!
Ny fråga; har kommit över ett stort parti torkad gjutlera. Försöker googla mig till ett svar men hittar inte, så tänkte att kanske nån kunnig här vet; kan man på nåt sätt omvandla gjutlera till drejlera? Jag har förstått att det är något tillsatt i gjutlera för att det ska hålla sig rinnande, men finns det nåt "motgift" mot detta? Kan man tillsätta något för att den ska hålla ihop vid drejning? Chamotte?
Tacksam för tips!
Är det "begagnad" gjutlera som varit tillblandad, och sedan torkat, eller är det "ny", torr gjutlera i pulverform, som aldrig blivit blandad…?
Vet du vad den heter…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-02-20 12:19 av Bo§e
Jag har inte öppnat alla hinkar än, men jag tror det mesta är tillblandat redan, och torkat efter det. Det är Goerg Schneider nummer 208.
/Eva
Ok, det är hinkar. Då är den tillblandad med "deflocculant".
En gjutlera är inte plastisk i sig själv. Plasticitet är ingen önskvärd egenskap hos en gjutlera, och att göra den plastisk är inte så lätt, eftersom den aldrig varit det.
"Motgiftet" mot avflockningsmedlet (som du frågar efter) är salt. Enklast tillfört i form av mättad saltlösning.
Det kommer nog inte att göra leran tillräckligt plastisk, men det kan ändå vara ett intressant experiment.
Om du slammar upp litet av den torra gjutleran (till flytande slamma), tillsätter du någon tesked saltlösning*** per liter slamma, under omrörning. Du kommer omedelbart att märka att slamman ändrar karaktär, och känns tjockare och "tajtare".
Om du sedan torkar slamman till "plastisk" konsistens, kommer du nog att märka att plasticiteten har ökat, men troligen inte tillräckligt för att det skall kännas drejbart.
*** Mättad saltlösning:
Tillsätt ca 28-30 gram vanligt salt till 1 dl ljummet vatten, och låt lösas.
Detta är ett sätt att "neutralisera" avflockningsmedlet i gjutleran.
Eftersom gjutleran är av en oplastisk typ, kan man experimentera med att tillsätta plastisk lera i viss mängd, oklart hur mycket.
Den mest "ultra-plastiska" tillsatsen är bentonit, och det brukar inte behövas så stor tillsats, innan leran känns mer plastisk, men (min erfarenhet) bärigheten brukar inte bli så bra, och det blir troligen ingen optimal drejlera.
Ett mer realistiskt sätt, vore att helt enkelt portionera ut gjutleran som magrande tillsats till en plastisk stengodslera, gärna av det "fetare" slaget. Mängden får man testa fram, tills det känns ok.
Jag tror att det blir den lättaste vägen att komma framåt, så att gjutleran kommer till användning.
- Redigerat 2026-02-20 13:20 av Bo§e
Toppen! Tack för tips!
Jag ska testa lite olika varianter, läste också att vinäger kan funka, och kaolin?
Jag får helt enkelt göra några olika tester och se om nåt funkar. Sen kommer jag nog hälla ner lite då och då i min redclaim från drejningen så det blandas med plastisk lera.
Vinäger, ättika och saltlösning har mer eller mindre samma effekt. Prova hellre med ballclay, kaolin är ofta inte superplastiskt.
#5: Ja, alla tre fungerar. Jag brukar "landa" i saltlösningen, för att den är billig, alltid tillgänglig, luktfri, och kräver liten mängd..🙂
Just det: "Vanlig" kaolin har, generellt, inte den plasticitet som krävs för att göra nytta här….
Kaolin är dåligt men som Björn säger ball clay är fint eller Witgerts 1027 som är mycket plastiskt
Jag blandar både drej-lera och gjut-lera i samma återvinning. Blir det för mycket gjutlera blir leran lite kort/gryning. Jag har bara testat att blanda i bentonit men vilken plastisk lera du nu än har tillgång till borde fungera, som nämnts innan. Piplera, plastisk kaolin, bentonit. Men även en lite grynig lera går rätt så bra att dreja. Det är bara att köra, justera vid behov.
Ja, att "portionera" en lagom mängd gjutlera i återvinningsleran borde gå bra (när man hittat rätt mängd).
Då slipper man ju också att köpa något extra material, som fördyrar….