Norsk/värmlandsk gjeng?
Hei!
Under tråden "Påfyll?" lanserer Pyromanen en idè som jeg vil løfte opp her i en egen tråd.
Er det noen som kunne tenke seg å være med i et nettverk av norske og värmlandske medlemmer her på iFokus?
Hva med felles utstilling, brenne sammen eller andre måter å samrbeide på? Andre synspunkter og idèer?
hej Ildogvann och andra… jag spinner ju igång i huvudet…. det finns någon sorts EU-pengar man kan söka för projekt på tvärs av gränsen, vet inte så mycket, men vill ta reda på. Det har bland annat varit ett byggnadsvårdsprojekt i samarbete över gränsen….
Jo, jag tycker förstås det är en jättespännande idé. Jag tror inte det är så många Värmlänningar med på keramik iFokus, men det finns många duktiga keramiker i Värmland….. Norge vet jag jättelite om…. men vore roligt att veta mer
Massor av spännande möjligheter!

Har för mig att det finns något som heter svensk-norska samarbetsfonden eller nåt sånt. Kolla också nordiska rådet.
jag är värmländsk keramiker och känner ochså en himla massa. Det är för lite utbyte idag. Hur skulle det se ut? Bytesutställningar.? Jag tror den kvalitativa nivån är viktig.
Fint at du sjekker ut litt angående evt midler som en kan søke. Spinn videre, du
Takk for tips! Skal sjekke litt på nettet!
Så fint at du er på KeramikIfokus og kjenner mange andre keramikere i Värmland! Vi får komme med ideer vi som kan tenke oss å delta i en eller annen form for samarbeid. Det som er bra med KeramikIfokus, er jo at her er det medlemmer på alle "nivåer", amatør og profesjonell. På nettet utveklser vi erfaringer, ideer og får inspirasjon. Sånn kan jo et samarbeid på tvers av landegrensen også fungere, bare at vi kan møtes fysisk! Kvalitet er jo et relativt begrep
kolla denhär tråden Drake3
#4: Nuhar jag hittat det. Det heter Interreg Sverige-Norge och under 7 års tid finns mer än 1 miljard….pengar att söka. Stödet kan sökes nu fram till 29 feb 2008 så om vi ska smida vilda planer är det hög tid :)
Dette var en god ide - her fra Akershus i Norge er det også mange keramikere som kan tenkes å være med. Jeg blir gjerne med som pådriver.
For endel år siden var det satt igang et samarbeid på begge sider av grensen Värmland, Østfold, Akershus, for å skaffe kvinnelige arbeidsplasser. Det var et distriksutviklingsprogram med start i Sverige.
Ellers håper jeg flest mulig av oss møtes på saltbrenningskurs og Raku på Kyrkerud til sommern!
När jag läste närmare såg jag att det var stor prjekt (över 125 000) som skulle sökes nu, mindre projekt kan sökes löpande nder närmaste åren. Jag skulle kunna kolla lite närmare vilka regler det är och vad som är bra att ha med i en ansökan för att få bra chans att få utdelning. Sen kan vi kanske träffas i sambnd med någon av sommarkurserna- även om inte alla ska gå kurs kan vi ju välja att träffas då… för att spåna lite på om vi kan hitta på bra samarbejdsidéer…
God idè #8! Bra at du sjekker nærmere, og de av oss som skal på kurs på Kyrkerud i sommer kan snakke sammen da. Jeg vil på kurs, men vet ikke om jeg får det til praktisk. Og vi får tenke på samarbeidsideer..