Olika resultat
Hej
Jag behöver lite hjälp. Ja öppnade en glasyrbränning nu och blev lite förvånad över att glasyren ser så olika ut.
Visserligen är det två olika leror fast stengods på båda.
Den ena är mörk och den andra en ljus lera.
Den runda vänstra skålen är exakt som jag förväntade mig att den skulle bli men kvinnan är jätte flammig och har inte alls den glansen. Är det någon som har en ide varför det har blivit så?
Glasyren är BOTZ 9541 Gold glasyr och är bränt till 1020grader med 15 min utjämning.
Att ljusa och mörka leror ger olika glasyrresultat är normalt, men att glasyren på den ljusa leran är flammig och saknar glans, skulle kunna ha med tjockleken att göra.
Kan också vara så att 1020°C är aningen för lågt (i din ugn)….
Inget tvärsäkert svar, men några tankar….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-23 14:04 av Bo§e
Ja jag tänker likadant som Bosse, men det rekommenderas att man luftar ugnen under bränning och 1020-1040 och det skulle vara bra med 1040
#1: Hej Bosse!
Ja så kan det ju vara. Ja kanske va lite snål med glasyren på kvinnan, ja minns inte redigt.
Nästa gång ska ja ska prova käglor också så ja vet om det slår på den inställda tempen och ugnens inställning. Tack för ditt svar! :-)
#2: Ler
Vad menas med "luftar" ugnen?
Att man har öppnat utluftningen eller packar glest, om man vågar och är försiktig så kan man öppna locket eller dörren när den är över 600 grader ett par gånger uppåt men var försiktig!!!
#5: Jaha oj ja trodde att det va jätte viktigt med en sakta avsvalning och att det är då "effekterna" kommer. Ja som ni förstår så har jag ingen utbildning, har bara gått småkurser och där pratar man sällan om bränningen och glaseringen. Dom här sakerna har kursledaren skött så att säga. Jag är så otroligt tacksam att det finns så många kunniga och hjälpsamma i detta forum