Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 786 ggr
Lise-Lotte
0

Skapa i andra led

för visst känns det lite i magen att "krossa" gamla och då menar jag gamla tallrikar - för med sina skärvor fixeras och fogas ihop igen på en bordsskiva där de kommer att få ett nytt liv Glad.

Min fråga till er är vilket verktyg är bäst att använda för få ut så fina skärvor som möjligt från en tallrik. Jag vill ju få ut så fina delar som möjligt från tallrikens mitt (där den är som plattast).

Gruppen skärvor kanske inte blev rätt men passande Flört

Lise-Lotte
0

Många som läst inlägget men alltså ingen som har ett råd att ge? Jag får väl testa mig fram själv, således. Glad

Ulla
0

Jag har inte gjort det själv tidigare, men det finns med på min att göra-lista som börjar bli ganska lång.Skrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

hejbe
0

Jag har heller aldrig gjort det själv, men ska väl nångång…

Vad jag vet så finns det en speciell tång som man använder till kakel, en form av avbitartång. Vet inte vad den heter, men fråga i en kakelaffär! En sån måste gå att använda till tallrikar och annat porslin också.

kia1
0

Jag tror att verktyget heter mosaiktång jag har en sådan att knäcker glas med när det är tjockt och det fungerar bra prova en sådan

Lise-Lotte
0

Mosaiktång låter jättebra - tack Kia.

Keraleij
0

Har man inte en särskild mosaik/kakeltång så fungerar det ganska bra med en hovtång också. Jag har gjort en del mosaikarbeten som bordsskivor och spegelramar av min egen "tredjesortering"

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se