Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningskröjbränningstengods
Läst 266 ggr
Martinasvenssonmalar
0

Spricka i keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Har ett stort fat och ett litet som jag precis skröjbränt? Det stod länge och torkade och har stått plant i ugnen, varför har de spruckit ???

• Redigerat 2026-05-03 08:23 av Martinasvenssonmalar
Bo§e
0

Om faten varit glaserade, hade det varit lätt att avgöra om de sprack under uppvärmning eller avkylning, men här får vi gissa, och min bedömning (utan att vara tvärsäker) är de sprack under avkylningen.
Just sådana här breda, flata former är särskilt känsliga, och spricker lätt om avkylningen går för snabbt.

En annan möjlighet är förstås att bristningarna fanns redan före bränningen, men att de inte gick att se…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Martinasvenssonmalar
0

#1: Okej! Tack för svar / Martina

LiteSi-LiteSå
0

Fat får ofta spänningar under torkningen, som sen under avsvalningen i skröjen tar över och bildar sprickor.

Det beror på att fat torkar först på kanten och senare i mitten, och då är kanten stel medans mitten fortfarande är mjuk och kommer att krympa vidare.

Det som hjälper är att torka oerhört långsamt, 2-3 veckor, och göra det kontrollerat. Engångs-badmössor som man trär över kanten och låter botten stå på en tidning som suger upp fukten, allt under överteckning av plast.

Detta är mitt enda tips.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En "vågig" ytterkontur kan skapa knepiga spänningar, som utgör en extra utmaning, särskilt vid torkningen.
Många som gjort kavlade hjärtan kan nog intyga det…😬

De utskjutande delarna vill torka/krympa individuellt, och strävar därmed efter att "dra isär" föremålet i innerkurvan mellan de utskjutande partierna.

Åtgärd: Jämn och långsam torkning, som föreslås i #3.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Martinasvenssonmalar
0

#3: Tack 👌🏻🥰

Martinasvenssonmalar
0

#4: Tack 🥰👌🏻