Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 998 ggr
minx
0

Skulpturereringsfrågor

Jag skulpturerar just nu sittande hundar men har en funderring… måste man gröpa ur benen på dom?? (cirka 2 cm i diameter)

Elorion
0

Mja… för säkerhets skull kan du köra upp en strumpsticka en bit.

minx
0

ahh tusen tack :)

avalon
0

1, Varför skall man göra så menar du ? Jag är nyfiken för jag skulpterar själv mycket.

Elorion
0

Jag skulpterar ganska lite…  men när jag skulle göra gubbarna till dalakonst så sprängdes ett antal, ända tills jag gjorde ett litet strumstickehål.

Vanja-K
0

Om det är för tjock så blir det som en svart kärna inuti. samt att det lätt sprängs som föregående skrivare skrev

Umerkajeff
0

Vad har du för lera ?

minx
0

Hur tjockt är för tjockt???
Jag använder lars t ´s  lera som heter 11 en vitbrännande stengodslera.

Elorion
0

Svårt att säga hur tjockt som är för tjockt. Vissa leror klarar mer än andra… bra svar va?Skrattande

Man lär sig med tiden, fingertoppskänsla och kunskap om just den leran man jobbar med. Som jag skrev så sprängdes den leran som jag jobbade med just då, man kan köra ugnen långsammare eller låta prylen torka ännu några dagar så man är topptunnor säker på att det är kruttorrt. Jag gjorde båda för att försöka bli av med sprängningen utan att lyckas. Då gjorde jag ett hål med en strumpsticka och de höll.

Men 2cm låter inte för mig så tjockt. Kanske ska du skaffa dig mer erfarenhet hur just den leran svarar för tjockleken innan du gör ett kanske missprydande hål. Men det är ju inte så kul om man är toknöjd med saken och så sprängs den. Men erfarenheten får du ju på köpet. Bara att jobba påSkrattande Hoppas det går bra.

susanne.k.wall
0

Jag fick lära mig att alltid gröpa ur om det jag gjort är tjockare än en knuten näve.