Köp av äldre keramikugn
Hej, är det någon som har erfarenhet av denna ugnen:
https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/473864173
Är det ett bra köp? Är den lätt att få reparerad? Företaget SNO industries existerar inte längre.
Jag bryr mig inte så mycket om om det tar lång tid att komma upp i temperatur.
Tack för svar
Mvh Karin Haggärde
Hej,
Jag känner inte till just det fabrikatet, men den liknar många amerikanska hobbyugnar.
Den styrs av en manuell effektregulator och en "Kiln Sitter", som skall laddas med Ortonkäglor eller mini-bars.
Redan här skulle jag dra öronen åt mig. Knepigt handhavande, och du måste alltid ha käglor eller mini-bars av rätt sort hemma.
Den kräver dessutom ett 1-fasuttag, säkrat 16A, vilket inte är standard i Sverige. (Går kanske att ordna, men till en kostnad)
Om den går bra att bränna stengods i, vet vi inte. Troligen har den rätt så klena element, som många amerikanska ugnar tyvärr har.
Och den är inte så lätt att få servad i Sverige.
Om du frågar mig, skulle jag avstå från den här ugnen. Den kommer inte att göra sin ägare särskilt glad, av flera anledningar. Och särskilt om man har krav, som den inte riktigt kan uppfylla.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-20 12:50 av Bo§e
Enig med Bosse, det blir nog mest problem med den
Är det sådana tre-fötter i ugnen som man har till föremål av lergods?
Lergodsugn antagligen. Att köpa en begagnad ugn i detta skicket innebär att du köper stenen och ramen den sitter i. Resten får du fixa. Tyvärr blir det inte speciellt mycket billigare att köpa en begagnad ugn med behov av service, som att köpa ny eller lätt begagnad.
Om du gillar att pilla med reparation av ugnar kan det däremot vara ett bra köp. Jag skulle ge runt 1000kr för den.