Info om Glasyr 1013???
Jag har ett projekt där jag tänkte glasera tegelstenar, och planerar att använda glasyr 1013 från Cerama. Min kund undrar dock vad glasyren innehåller, det ska stämmas av mot miljökrav etc.
Cebex har ju inget tekniskt datablad på glasyren så jag kan inte få någon hjälp från dem. Är det någon som vet något mer om denna glasyr, eller vem som tillverkar den?
Inget MSDS-blad…? Då betyder det antagligen att den är klassad som "ej märkningspliktig".
Det betyder att glasyren inte innehåller något, vars mängd föranleder någon farosymbol (enligt EU:s direktiv för kemiska produkter).
Tyvärr har jag inte sammansättningen, men den är baserad på en borfritta, eller bor/alkalifritta, och är så harmlös för miljön som en lergodsglasyr kan vara.
Men jag vill råda dig att inte köpa någon stor mängd av 1013 innan du testat ordentligt på teglet (rött tegel…?)
1013 har en COE som är bäst anpassad för vita leror, så det kan bli en del krackelering. Det kan dock ändå vara värt en test…tegelleror kan ha varierande egenskaper…
Tegelstenar har stor massa, och vill ha tid för att värmas upp, så var beredd på ganska lång utjämningstid för att glasyren skall smälta ut helt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack för svar Bosse,
Ett SDS finns men det står ju inte vad glasyren innehåller för oxider, endast att den består till 99% av en fritta.
Bra varning ang. kompatibiliteten, känner du till någon annan glasyr som är lämpad för just rödtegel? Jag har möjlighet att välja bland olika tegeltyper, så ska nig kunna hitta nåt som passar, men vore ändå intressant att höra om det finns nåt som "brukar" användas!
Enligt byggvarubedömmingen så måste det anges vad den innehåller och i vilka mängder så använd en mera seriös leverantör, det där hobby stället duger inte
#2: Eftersom det är en transparent glasyr, innehåller den inga metalloxider.
Förutom frittan, innehåller den förmodligen litet kaolin och kvarts.
Den innehåller, som jag nämnde, inget som föranleder några farosymboler eller någon annan märkning, vilket framgår av bladet.
Men, om det formellt krävs en detaljerad dokumentation, hjälper det förstås inte att jag skriver detta. I så fall måste leverantören tillhandahålla den.
Tyvärr har jag inget bra glasyrtips, och du får nog testa dig fram.
Förr fanns "C315" och "281" (som jag tar ur minnet), men ingen av dem finns att få idag…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-31 15:06 av Bo§e
Ja det krävs en detaljerad dokumentation helt ner till hundradelar så att det inte är mätkningspligtigt gäller inte när man arbetar med sådant, det är nog mest om en hobbykund köper ett kg av något som det gäller