Rådgivning om PY 45 H
Hej!
Har fått tag i en begagnad keramikugn i modell PY 45 H (bifogar bild).
Jag hade behövt lite rådgivning och tips gällande bränningar då jag har liten erfarenhet men vill lära mig.
Har idag testat skröjbränna ugnen (program 3) för att se om den kommer upp i värme och utan felmeddelanden. Den kom upp i värmen utan några problem, däremot vet jag inte om alla element värmt jämt.
Men det jag funderar på är om denna ugn klarar av Stengodslera och vad som är bra att tänka på inför första bränningen. Samt vad är bra att kolla upp för att verkligen veta att den är en komplett ugn.
Uppskattar alla tips och svar!!
Tack på förhand:)
Det verkar vara en 1-fas-ugn (16A säkring), vilket är ovanligt i Sverige, men eftersom du har skröjbränt, har du tydligen ordnat med en passande anslutning.
3,6 kW och 45 liter volym pekar mot att ugnen nog är litet marginell för att vara en bra stengodsugn, och den kan komma att förbruka mycket element om den pressas över sin förmåga.
Rekommendation:
Vid stengodstemperatur, testa ugnen med käglor, så att du hittar rätt topptemperatur, för att undvika överbränning pga ökat värmearbete.
Nu låter jag som en olyckskorp, men jag tror att du kommer att uppleva ett ökat värmearbete pga långsam temperaturstegring under bränningens sista bit, och att du behöver kompensera det med topptemperaturen.
Vid test, sätt in tre käglor kring det aktuella temperaturområdet.
Här får du Orton's tabell, så att du ser hur käglorna skall tolkas.
När effekten är marginell, är det extra viktigt att lära känna ugnen, och anpassa programmets topptemperatur till det faktiska värmearbetet. Käglorna visar vägen här.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-09-27 18:43 av Bo§e
Du kan ju också använda en tidigsintrande lera typ nummer 19 från Witgert, det är en stengodslera som kan brännas mellan 980-1150 och då får du förmodligen inga problem med att få ugnen upp i den temperaturen
#2: Ja, om det blir problematiskt kan man absolut göra så. Det finns lågsintrande leror som fungerar fint.
Däremot finns inte så många glasyrer i mellantemperaturregistret i handeln, men många lergodsglasyrer har tillräcklig marginal, och även vissa stengodsglasyrer som kan brännas lägre än vad som anges.
Det är en ugn som ska klara 1320 grader så om elementen är friska så borde det ju gå bra
#3 i Tyskland och Italien kan man få en hel del glasyrer för den temperaturen och säkert också i Spanien och Frankrike
#4: Tror inte det. 3,6 kW och 45 liter pekar på en ganska marginell ugn.
Den angivna maxtemperaturen (på pappret) skall tolkas som just maxtemperatur, och inte den nivå som ugnen är lämplig att köras i.
(Ungefär som bilarnas hastighetsmätare)
#5: Ja, på kontinenten är det ett betydligt med vanligt temperaturområde, och det finns mycket att välja på….
#6 men nu är det ju inte så många som bränner till 1320, dom flesta nöjer sig väl med 1220-1250 och det borde ju gå bra
Du kan ju också fråga den som hade ugnen innan dig hur högt hon/han brände
#8: Ja, med friska element borde det gå bra att jobba kring 1220-1240°C vilket täcker in de flesta "köpeglasyrer" för stengods.
Men en kalibrering med käglor är nog hälsosamt, med tanke på effekten.
#10: tack för svar!
Kommer köpa in käglor direkt!:)
#9:
Köpte ugnen av en person som hade fått den från ett dödsbo, så de visste inte så mycket mer än att den hade använts till porslinsdockor.
Men får testa med käglor o se hur den agerar. Och förhoppningvis kan jag då köpa stengodslera som kan brännas vid lägre temp. Annars får jag köra med lergodslera:)
Är lite svårt att hitta rätt info om ugnen, så tänkte ifall det ens är möjligt att ha högre än färdiga programmen som finns på pyrotec rt 1000.
Uppskattar era svar! Tack!!
#12: Du får kolla om man kan lägga in egna program (vilket antagligen går). Det verkar ju finnas 10 programplatser, varav 4 är upptagna.
Fick du någon manual…?
- Redigerat 2026-09-27 22:38 av Bo§e
Hittade en engelsk manual.