80:- eller 800:-
Vad är det som gör att vissa vågar ta betalt.
"Vanliga keramiker" tar ofta "normalt" betalt…..sedan kan man gå in på en hemsida och se att en person(keramiker) i fråga tar tusentals kronor för sina alster.
Som ny keramiker funderar man…
Är det inte "kändisar" som kan ta mycket betald? Om det finns så stor efterfrågan på någons mugg att han/hon får dom sålda för 800 kr då kan ju priset ligga på 800 kr.. Hur gärna folk vill ha en sak altså..Såg själv i somras en SÅÅÅ vacker saltglserat mugg i Danmark som jag föll för direkt och tänkte den köper jag om den så kostar 300 dkr…. men när jag vände den uponer och såg priset så kostade den 500 dkr. Och jag tvivlar inte på att den blir såld… känd keramiker sedan många år med många utsätllningar bakom sig och VÄÄÄldigt fina saker.

Keramiken i Sverige verkar ha lägre status än hos våra grannar, har vänner som gått utbildningen i Bergen och de säger att i Norge är det mycket lättare att ta betalt. Så kallat "vanligt folk" är beredda att betala 200 kr eller mer för en mugg till sig själv. Det verkar inte lika vanligt här. Kanske lika i Danmark? Var på en utsällning på Steninge slott för några somrar sen med utställare från hela världen, de flesta från Norden. Tyckte det var slående hur våra svenska kända keramiker låg betydligt lägre prismässigt. Lite svårt att jämföra eftersom det inte var samma sorts objekt, men det gav ändå det intrycket.
Dels handlar det väl om att är man ett namn kan man ta mer betalt. Dels tror jag det handlar om personlighet, att kunna sälja sig. Fick rådet en gång att ta betalt så du skäms och lägg sen på lite till. Inte för att ta överpris utan för att det är så in i … svårt att värdera sitt eget arbete.
Vad är det som säger att dom får det sålt ?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
jag tittade in på en hemsida och såg jättefina ljuslyktor på 40:-…täcker det den totala kostnaden???…..
Våga ta betalt …är det något man vill ha så betalar man väl för den, tror inte man värderar keramiken/hantverket lika om man får det för billigt.
Jag tycker i allafall att det är sorgligt att se så fina lyktor så billigt, kan bara hoppas att de säljer som smör i solsken och att det ger pr till butiken.
De allmäna priserna ligger mycket högre i Norge.
40:- tror jag man kan hitta en lyckta för nu på indiska när det är rea!
Det är bara klirr i kassan som räknas*L*
Jepp
Jag håller med Helena L, keramiker i Sverige tar för dåligt betalt! om en mugg skall täcka alla kostnader, lera, lokal, el vid bränning, tiden som hantverkaren lägger ner, material, samt på moms 12% eller 25% kan man inte sälja den för 100-150:-.

På min första folkhögskola var det en kille på trälinjen som gjorde en väldigt enkel skärbräda till sig själv. För skoj skull räknade han ut vad den faktiskt borde kosta. Alltså material, lön, skatt, soc.avgift, ja allt som man ska räkna med. 5000 kr om jag inte minns helt galet.
Tiden minskar ju naturligtvis med mängden skärbrädor man gör. Valet av träslag spelar också in, men det blir fortfarande mycket pengar för en skärbräda.
Själv köpte jag min hos den stora möbeljätten för en spottstyver
.
Det beror ju på vad man kan prestera å vad för glasyr man har på. en unik glasyr på en speciell form han ju kosta nästan vad som helst.. men en mugg med en enkel glasyr å en duktig drejare e ju en annan sak.. hmm kanske en 300 muggar om dan… e ju skillnad om man bara drejar 10 konstnärliga.. men dom kan ju säkerligen vara lika fina…om inte den som dreja fler med sin yrkekunnighet lite noggranare

#8 Ingen annan kan veta vilka omkostnader en annan yrkesutövare har och därför måste priserna få skilja mellan olika keramiker. Någon kanske har hög hyra som måste täckas medan en annan inte har någon hyra alls på sin lokal. Någon kanske har en rik man som försörjer dem och vill bara ha in till materialet…osv. Vi kan aldrig hålla samma pris då vi alla har olika förutsättningar. Dessutom lägger vi olika mycket tid på tillverkningen - vissa är supersnabba andra lite mindre snabba…
#11, tycker du då det är ok om jag nu har en rik man (bra exempel efterom jag inte har det) då behöver jag inte tjäna något på mina muggar, då säljer jag dom för 100 kr istället för 200 som i dethär låtsasexemplet hade varit priset om jag skulle ha en inkomst från min verksamhet. Då är ju jag med och sänker priset för om mina jättefina muggar kostar 100 kr vem vill då betala 200 för kollegans jämförbara muggar? och därmed får han/hon ingen inkomst och kan inte leva på att vara keramiker.
Det finns massor av halv och hel-hobbykeramiker som är väldigt duktiga och om det ändå ska vara möjligt att försörja sig som keramiker då tror jag det är nödvendigt att man tittar på grejerna… och vad de kan säljas för inte börjar med att titta på vilka kostnader var och en har hemma.

Det handlar inte om att JAG tycker att det är ok eller inte. Priset är ett konkurrensmedel precis som designen och kvalitén är det - alltså kommer alltid priset att skilja sej mellan olika keramiker precis som designen gör…Sen om jag gillar det eller inte är ovidkommande.

Vill göra ett tillägg. Vi som konsumenter och keramiker vill väl också leta upp de billigaste priset på tex glasyrer o leror mm.? Många har tex tipsat om Lars Tärn som den billigaste. Toppen att det finns den möjligheten för oss. Hur skulle det kännas om alla grossister hade ett o samma pris?? Vad är det som gör att någon kan hålla ett lägre pris än andra? Tror ni att det kan bero på att någon har möjlighet att hålla sina kostnader ner? Vill vi ha ett samhälle där alla varor har ett o samma pris oavsett vilken butik vi går till?

Den här diskussionen är aldrig lätt tycker jag. Vi som arbetar så här måste få ta betalt så att vi tjänar på det vi gör. Annars kan vi ju inte leva på vårt hantverk.
Sen vet inte jag om gemene man köper keramik där man går efter priset. Jag tror många, vill nog gärna tro dom flesta, väljer i det stora utbud som finns, just det dom vill ha och inte den billigaste muggen. Visst finns väl dom också, men dom allra flesta kollar nog in grejerna först. Vill alla fall tro det.
När det gäller råmaterial och billigaste så är det ju inte så stor skillnad på exv kopparoxid mellan leverantörerna som det är mellan keramikers muggar.
Men jag tycker vi absolut med stolthet ska ta ett för oss rimligt pris på det vi gör. Vi står ju för allt, från idé till färdig produkt.
Man kan hålla priserna nere om man seriedrejar mer ,har billiga omkostnader som frakter på råmaterial ,hyror etc.Sen är det viktigt att ha en lokal som ligger på attraktivt läge.Det är betydligt svårare att sälja 300:- muggar ute i skogen än i stan..Vad är det som säger vad t.ex en mugg ska kosta ?? Det är helt och hållet upp till den som gör den . Har man inte saltat eller vedbränt så blir muggen billigare..DEN som har andra bränntekniker får väl tala om det så kunden fattar i så fall varför den kostar mer..Sen är det som ijonsson säger .Priset ÄR ett konkurransmedel precis som designen..Det blir jobbigt då någon har både bra design och låga priser..
Samma pris blir det självklart inte och exakt samma produkt är det ju inte heller, men de som vill ha billigt kan köpa muggar väldigt billigt från länder där man inte får så mycket i lön, dessa kan vi inte konkurrera med.
Genom att sälja sina egenproducerade saker billigt bidrar man till att sänka det generella prisläget, man påverkar altså förhållanden för andra än sig själv.

Jag tror ändå att designen är större konkurrensmedel än priset för dom allra flesta. Sen kan jag också tycka att bra design och lågt pris inte ska gå hand i hand.

#16 Du har helt rätt Abbi.s! Det är upp till den som tillverkat muggen vad den ska kosta! Någonslags "kartellpris" tror inte jag på. Många av oss är egna företagare och måste klara att det finns konkurrens. Jag som egen företagare varken kan eller vill ta ansvar för om en annan keramiker inte klarar att försörja sej på sitt yrke pga MITT pris på mina alster. Det är väl i ärlighetens namn EXAKT det som konkurrens handlar om i alla brancher. Däremot ser jag gärna att vi bygger nätverk och hjälps åt på andra sätt.

Visst är det upp till var och en att bestämma sin egen prissättning. Det jag kan tycka är lite sorgligt är att man av olika orsaker tar ett alldeles för lågt pris. Men som jag skrivit ovan, jag tror inte, när det gäller konst och konsthantverk, att priset är det största konkurrensmedlet.
Jag har den erfarenheten att det inte är dom billigaste muggarna som säljs bäst, bara för att dom är billiga.
Så kan man ju inte i rimlighetens namn lägga ner mycket tid på dekor och glasering och så ta 90 kr per mugg. Även om man har aldrig så låga kostnader. Möjligen om man är försörjd på annat sätt och inte har behovet av att få in en lön. Men då är ju inte heller konkurrensen på lika villkor.
Jag har också sagt det tidigare, den här diskussionen är intressant och jag uppskattar alla synpunkter och idéer som kommer fram. På så sätt får vi ju också hjälp av varandra.
konkurrens - kartell - solidaritet - hmm… Jag tror vi kan lära något av elbolagen … nej, skämt å sidan Men jag tycker inte det är att önska sig kartellbildning om man tycker att alla kan hjälpas åt att höja prisnivån eller i alla fall bli mer medvetna om vad det är som gör att priset är som det är. Snickarna eller murarna de är med i facket som jobber för att deras löner ska vara bra.. liksom de flesta andra yrkersgrupper så det är ju liksom ingen ny tanke. Jag tycker inte det verkar särskild smart om keramiker istället ska se varandra som konkurrenter och konkurrera på priset.. självmord!
Håller med ovanstående talare om att designn är bärre att konkurrera med eftersom vi ändå inte kan bli billigare än IKEA eller Indiska.

Den stora skillnaden mellan oss och tex byggarbetare, snickare osv är att deras jobb är betydligt mer NÖDVÄNDIGT. Alla behöver förr eller senare hjälp av en hantverkare - därmed är deras timpeng mindre viktig för den som verkligen måste ha hjälp av en elektriker tex. Vårt jobb är en lyx som vi vill att människor ska UNNA sej. Att unna sej en handdrejad mugg är en lyx som vi vill att MÅNGA ska göra - tyvärr har inte alla råd med det.
Självklart är designen ett viktigare konkurrensmedel - ingen har väl sagt något annat…
Att vara konkurrenter innebär inte att vi är ovänner! Det innebär att vi behöver samma sorts kunder, så är det vare sej vi vill eller inte. MÅNGA keramiker (tex Abbi.s) har klarat sej på sitt jobb i många år (utan självmord) BLA genom att konkurrera med design, kvalitét, service, pris mm Det är inget nytt med det. Så är det att vara företagare.
Snickare och andra hantverkare gör alt många lyxjobbs de med. Tänk va mycket tilbyggde uterum, lyxiga badrum, nya kök o.s.v. som byggd senaste 10 åren.. inte är det bara nödvändigheter de gör utan sånt som folk unnar sig och lyxer till det med för att de prioriterar sina pengar så. Sen är ju även snickare eller kakelsättare konkurrenter, men det har inte hindrat dom i att också ha en minimilön som de (via facket) är överens om att inte gå under. Bra utfört arbete, bra rykte blir bäta konkurrensmedel när alla tar ungefär lika betald.
Självklart är även keramiker konkurrenter - och kolleger. Men om man hade sifror på hur många muggar som köps totalt på ett år i Sverig och hur många dessa som är handgjorda i Sverige då är jag övertygad om att det är en yttepytteliten andel som är handgjorda och om kermiker kunde hjälpas åt att utöka andelen hantverksmässigt tillverkade genom t.ex. att sprida kunskap om hantverket och höja statusen (och höja priset) på hantverket då vinner vi enligt mig mycket mer än genom att bara se till var och ens privata kassaapparat. Jag tror här finns en outnyttjat potential!
Både Abbis och Lars T har i tidigare trådar berättat om de hälsomäsiga nackdelarna med många års intensivt seriedrejande så det känns inte som något att eftersträva.
#20 Du säger : Jag har den erfarenheten att det inte är dom billigaste muggarna som säljs bäst, bara för att dom är billiga.
Jag tror att det precis är det dom gör dvs säljs bäst för att dom är billiga..VARFÖR skulle annars Kamprad vräka ut dom volymerna han gör *L*MEN jag tror inte vi har samma kunder som ikea.
Det jag inte förstår är varför några inte tror att jag kan försörja mig på min keramik för att den är bitvis är billigare än genomsnittet..DET trots att jag inte tummar på kvaliten..*L*
Det jag är mer förbannad på är alla dessa starta eget bidrag som snedvrider konkurransen när det gäller att starta eget i presentbranchen.Här i stan kommer dom och går..VARJE år har vi en ny som försöker köra exakt samma koncept som tre andra i denna lilla stad..DET gör att dom som är etablerade sen många år får det tufft och kanske knäcks..VISST ,det är jättebra med konkurrans om dom som väljer att konkurrera har ett eget koncept..Har nu i helgen fått frågat alla mina leverantörer om en viss person varit inne och köpt likadana saker..HUR kul är det att ha en butik rakt över gatan som lagt kopieringspapper i mellan när det gäller konceptet..
Eftersom både Ijonson och Abbis nu nämnt Abbis som exempel så vill jag gärna poängtera att jag inte tänkt på Abbis eller någon annan enstaka person i min inlägg ovan utan är inne på ett generellt resonemang!
Jag tror som flera andra att var och en måste bestämma sitt eget pris för omkostnaderna är så olika, men vi kan ju hjälpas åt att peppa varandra att få ut lite mer än vad vi hade tänkt. Jag menar att jantelagen finns hos många, mej själv bland annat.
Det som kan reta mej är, när man säljer på hantverksmässor där det finns flera hobbytillverkare, att man konkurrerar med såna som stoppar allt i egen ficka medan man själv kanske endast får ut ca 30% av priset.
Angående design och pris……i vår butik har vi muggar i olika prisklass, och helt klart är det designen som går bäst, alltså inte de billigaste muggarna.

När jag skriver om pris och billiga muggar har jag inte haft storföretagens muggpris i åtanke utan handgjorda muggar, drejade av keramiker. Där menar jag att de billigaste muggarna säljer inte bättre enbart för att de är billiga, den erfarenheten har jag av de kollektiv jag varit med i.
Jag har också diskuterat detta generellt.
Jag tycker verkligen såna här diskussioner är jättebra. Vi har alla olika vinklar och synpunkter. Mycket bra.
#27 För att förtydliga…..när jag skriver vår butik så är det alltså ett kollektiv med enbart handdrejade muggar. Priserna ligger mellan 125-180, och det är inte de för 125 som går bäst.
Du kanske inte syftade på mitt inlägg, men jag ville bara klargöra det
.
Dom billiga handrejade muggarna har inte alltid har en bra design och då är det inte så lätt att sälja dom oavsett priset..så säljbarheten är inte alltid bara kopplat till priset .Har man både en bra design och ett bra pris så säljer man desto bättre..Det är inte alltid det ena utesluter det andra men det finns väldigt mycket dåligt på marknaden oxå som inte säljs alls..

Nej då LenaStina jag menade inte just ditt inlägg utan jag jämförde priser mellan handdrejade muggar generellt.
Kan också nämna att jag till julmarknader för några år sen gjorde en massa ljuslyktor som jag sålde för 50 kr st. Fick mer än en gång frågan: "Är det nåt fel på dom här eftersom dom är så billiga?" Folk stog och syna dom där noga. Då blev jag nästan förnärmad. Passa på och köp i stället för att stå där och leta fel tänkte jag, men det var det inte många som gjorde. Så vi har alla våra erfarenheter av prissättning.
#30 Jag har ALDRIG fått en sån fråga om mina saker för att dom har en bättre prisbild än många andras..Däremot har jag många många ggr fått hör att det är kul att kunna köpa kvalitet som inte är svindyr..

Det är ju jättebra Abbi! Kul att du får såna kommentarer. Återigen, vi delar med oss av våra erfarenheter och förhoppningsvis hjälper vi varandra.