Försäljning från verkstan
Jag har en liten, liten verkstad. I min lilla, lilla verkstad har jag en liten, liten affärsdel. Är det fyra pers där inne och en till kommer måste en gå ut, ungefär så. Nu händer inte det så ofta man skulle önska, men ändå…Dessutom måste kunderna ta sig genom en grind in i trädgården som f ö är omgärdad av "kravallstaket" då vi har hundar, promenera över gräsmattan förbi tvättlinor och grejer så det blir så privat för kunderna på nåt sätt.
Nu vill jag bygga en affär framme vid infarten till oss. Och i detta fenomenala forum finns så mycket kunskap och erfarenhet samlad.
Hur har ni löst er egen verkstadsförsäljning? Även om ni är med i kollektiv eller säljer på annat sätt kanske ni säljer från verkstan också.
Huset jag har verkstan i är så rart, men f n litet då jag delar med hönsen. Skulle gärna flytta hela huset fram till vägen och kasta ut hönsen och göra affärsdel där. (Hönsen kan få nytt hus). Men tror inte det är helt lätt att flytta ett gammalt timmerhus.
Skulle så gärna vilja höra lite hur ni har det runt om i landet med er egen försäljning direkt från verkstan. Tack. Susanne
Gamla timmerhus är ju gjorda för att flytta runt…Bara plocka ner och sen upp igen…nja, kanske lättare på nåt annat sätt ändå…?Lycka till och hoppas du kan behålla hönsen!
A.M.L

Åh, det ser så mysigt ut!! Min verkstad och butik ligger också på tomten fast närmast infarten. Det är ett uthus på 80 kvm med en del butik, 15kvm, verkstad 25kvm och ugnsrum 25kvm. Resten är garage. Tycker min butik är liten också men längtar efter att få köra ut de fyra för att det kommer en femte;) Går och väntar på att de första kunderna ska komma!
Lycka till!!! Det är säkert värt att satsa på en utbyggnad för att locka lite mer folk.

Köp dig en Friggebod, upp till 15 kvm numer, och sätt så nära vägen du kan. Jag hade en 10 kvm friggebod som butik där vi bodde innan vi flyttade hit. Man får plats med en hel del. Visst är de inte lika charmiga som ett gammalt timmerhus men klart enklare.
Eller kan du ta upp en ny dörr på gaveln till ditt fina hus och flytta staketet så att hundarna inte äter upp kunderna.
Nu får man ju bygga friggebodar på 15 kvadrat… så roligt att bygga, vilket trevlig "problem" du har… tänk att få rita ett litet hus från början och själv bestämma hur allt ska vara…du som har haft lite för trångt- bygg högt i nock och öppet upp i nock och ljust. Har sett en bekants syateljé som de har byggt jättefint, det är timrat men det behöver det ju inte vara. det häftigaste med det är ett alldeles smalt men högt fönster helt från marknivå upp så långt det får plats, kanske 4 meter högt och bara typ ½ meter brett- ger ett väldigt trevligt ljus därinne!!!…. tja… hade du bott i grannhuset hade jag gärna kommit och hjälpt att spika panel :)

ska ni bara ha sommarförsäljning så kan ett sånt här vara ett underbart alternativ att ha som försälningsyta för keramik.
Skugga av med härligt linnetyg på vissa väggar enkla stilrena hyllor och dessutom kan keramiken beskådas utifrån åxå så då kommer 15 kvadrat kunna utnyttjas bättre.

http://www.hobbydrivhus.se/index.php?doc=product&id=4
Fler bilder och information.

Ni är ju så rara och gulliga så jag blir så jätteglad! Tusen tack!
Timmerhuset kanske går att flytta utan att montera ner det, om det står på plintar. Mina föräldrar flyttade ett litet timmerhus med hjälp att två traktorer med ordentliga gafflar fram. Det såg ut lite som en sakta dans, men det funkade utmärkt.
/Sofia

Tusen tack för alla svar. Skulle vilja flytta timmerhuset ner till vägen, huset står på torpargrund. Det vore den trevligaste lösningen. Men man får nog den stora glädjen att bygga nytt och då lät det där med ett fönster från golv till tak jättespännande.
Drivhusidéerna är också jättebra. Ljuset flödar in från alla håll.
Kan ju berätta en småtokig grej som hände i början av januari. Eftersom jag inte har nån affär vid vägen har jag helt enkelt ställt upp mitt marknadsbord i nåt tungt stål, där nere med pressening ovan och fina marknadslampor som belysning. T o m en ringklocka typ "vill du ha hjälp ring på klockan". Och så massa keramik förstås. Så hade jag hela december och det stannade till en del kunder.
Under hösten har vi satt upp lyktor i trädgården typ gatlyktor fast inte så höga och det är så ljust och fint och lyser upp. En sån lampa står också vid parkeringen där mitt marknadsbord stod.
Så blev det jul och jag lät marknadsbord och pressening stå kvar där nere, jag tänkte ha så tills min affär byggs.
En lite blåsig fredagkväll i början av januari, tittar jag bara ut genom köksfönstret och just då ser jag hela marknadsbordet med pressening och allt lyfta flera meter från marken, flyga över vårt kravallstaket och rakt på vår nya fina lykta och ha av den på mitten. Såg inte klokt ut, värsta rymdskepp. Smack sa det och så blev det svart i trädgården.