Hållbar utveckling
Den senaste tiden har jag hört och läst så mycket om rättvisemärkt/ fairtrade, kravmärkt, hållbar utveckling och liknande.
Hur tänker ni keramiker och detta? Var köper ni er lera ifrån? Kan man få någon slags märkning på sina produkter? Jag läste att kobolt (tror jag) bröts med hjälv av barnarbete. Finns det någonstans man kan köpa "bra" kobolt ifrån?

bra fråga. Man känner sig inte så väldans miljövänlig med allt från glasyrämnen, elförbrukning etc…
Nej precis, men å andra sidan kan man ju säga att konsthantverk är en "hållbar produkt". Det är ju inte direkt som att man behandlar en kopp gjord av en keramiker likadant som en IKEA-kopp. Så keramiker-koppen kanske man har hela livet och Ikea-koppen bara ett par år innan man köper en ny.
Men vad vet jag :)

Framför allt producerar man där det säljs, inga långa transporter. Hur är det med Ikeamuggarna?
Tänker att något av det bästa man kan göra är att inte slita och slänga. Köper man nya kläder, muggar o.s.v ofta och slänger de gamla när det plötsligt blir modernt med rosa istället för grönprickigt… då är det överkonsumption. Köp något av bra kvalité och ha det tills det tar slut… Och det är väl ett bra argument för att köpa konsthantverk. Och om man ska köpa mycket mer sällan, och färre saker. då har man även råd med lite kvalité :)

Jag försöker vara så miljövänlig jag kan med sopsortering, kravodlat, köper kläder på second hand osv. Men håller med Vävra avseende glasyrmaterial och elförbrukning.
Jag strävar efter att bara göra en bränning. Sparar en helsikes massa energi! Och man kan bränna lite lägre, det är de sista graderna i stengodsbränningen som verkligen behöver el.

Ibland kan jag ha sån megaångest över detta att jag till och med funderar på att lägga av med keramiken! Elförbrukning, giftiga material där jag har noll koll på hur de som tagit fram materialen har det, leror som åkt från Tyskland och produktion av varor som jorden redan är fylld av. Behövs det fler skålar? Behövs verkligen mina kannor? Svaret är faktiskt nej.
Jag skulle dessutom göra läkemedelsindustrin en tjänst om jag inte keramikar, i alla fall de som tillverkar anti-depressiv medicin…
#8 jag me tänker så…att man egentligen inte behövs…bara ställer till det för folk som fyller sina redan överfulla hyllor med med mina grejer…"men dom blir så glada av att titta på och använda grejerna så det är ok"…? hm, ibland tror jag på det…(allra mest tror jag på att dom skulle bli ännu gladare om det var dom själva som gjort grejerna). Fast visst är det viktigt att det finns hantverkare som inspirerar och kanske bromsar "slit o släng"-ovanor. Jag tycker vi har en uppgift (om än inte livsviktig) att hålla samhället "varmt och levande" med att göra vackra saker! Alla behöver nåt vackert, så har vi gjort sen stenåldern, mönstrat och format så fort vi getts en chans!
A.M.L
dessutom är forumet jättekul! nu fick jag sitta och fundera lite till kaffet, innan hade jag antagligen bläddrat i gp och kollat häst, hund, hus-annonser (jag ska inte ha nåt av det) eller läst serierna…
A.M.L
#8 om det finns för många kannor i världen så tycker jag någon fabrik ska dra ner på produktionen istället för att du ska sluta göra dina vackra kannor!
Bra talat pyromanen!!!!!