Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 5170 ggr
Stormhatt
0

Med- eller motsols rotation...

…på drejskivan? Fick på kursen igår höra att skivan ska snurra motsols när jag drejar eftersom jag är högerhänt. Kändes ovant eftersom jag alltid gjort tvärt om. Spelar det egentligen någon roll?

poja
0

Väldigt konstigt. Jag är högerhänt och skivan roterar medsols.

kia1
0

Jag är högerhänt och drejar motsols. Klockan går medsols, kan det vara ett missförstånd åt vilket håll som är med eller motsols.

Eller gör jag helt fel?

Bruzapetra
0

Drejar oxå motsols, det gör väl de allra flesta! Det spelar väl ingen roll visserligen, jag antar att du drejar på vänsta sidan av klösen/formen då när du drejar.

LeWE
0

Var tvungen att tänka efter men jag drejar oxå motsols o är högerhänt.

janet
0

Jag brukar säga när jag undervisar att leran ska snurra ut ur handen inte in. Och det är väl individuellt vilken sida av klösen  som det känns bäst att arbeta på.

Danielsdotter
0

Jag är högerhänt, drejar på höger sida av klösen, och drejskivan snurrar medsols.Fundersam

lottapastationen
0

är högerhänt ,drejar medsols ,men sen spelar det ingen roll hur man gör

kia1
0

#5 Det var bra besrivet med att leran ska snurra ut ur handen.

A.M.L.
0

Oj, lustigt att högerhänta gör olika! (jag kör motsols). Men om ni beskickar (ni högerhänta) är det fortfarande medsols? då måste ni hålla verktyget i vänsterhanden eller tänker jag fel?

A.M.L

pyromanen
0

#7, Hur lyckas du dreja medsols på en sparkskiva?

veka
0

Jag har en Shimpo RK-2 och blev helt till mig när skivan plötsligt gick medsols(inte under drejning).Det kändes så knasigt men drejskivan gick till slut motsols och jag var lycklig. Jag är högerhänt och drejar och beskickar motsols

mallezeilon
0

Jag är högerhänt och drejar motsols, beskickar motsols

RudeGirlPottery
0

Jag är vänsterhänt men drejar motsols. Det var så jag fick lära mig en gång i tiden och det var inte tal om något annat. Likadant med många andra saker som bestick, saxar etc.

KeramikeniSkredsvik
0

Vänsterhänt, medsols

Bruzapetra
0

Oj vad olika alla gör!

Elorion
0

Jaadu stormhatt, ser ut som om det finns många sätt.. gäller bara att komma på hur det känns bäst för en själv!

I början centrerade jag motsols och drejade medsols med händerna kl 20… nu både centrerar jag och drejar motsols med händerna vid kl 16-17… När jag beskickar kan jag byta håll ibland fortfarande. Det är lite kul att prova åt båda hållen, ibland när inte drejningen funkar så brukar jag roa mig med detFörvånad

Jag tycker nte det finns något rätt och fel i detta, men när jag skulle lära nybörjare att dreja så sa jag också att leran ska snurra från fingrarna.. detta för att minska problemet med att ovana fingrar fastnade i leran och det blir knas..

Vavrakeramik
0

motsols, högerhänt.

Jag är förvånad att så många kör medsols, det trodde jag bara man gjorde i japan samt ev om man e vänsterhänt.

Hubert
1

Moturs, motsols, drejar, beskickar och är högerhänt. Aldrig åt andra hållet.

abbis
0

Rk 2 shimpoon går att byta riktning på genom startknappen det beror på vilket håll man vrider den åt..Man bör vänta till motorn är helt tyst innan man vrider åt andra hållet..Har en gammal RK2 står på lagret..

själv är jag högerhänyt och drejar motsols

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Stormhatt
0

Kul att se att så många gör olika. Har provat lite nu och det går att dreja både med- och motsols för mig, men det blev faktiskt lite enklare att centrera när jag kör motsols. Bestikningen måste jag göra motsols dock.

Tack för alla svar, önskar er en trevlig helg!

A.M.L.
0

Säkert bra för kroppen att byta håll ibland….ska träna på det…hm kanske

A.M.L

Dolomit60
0

Jag har hört sägas att japanerna drejar medsols, och att det är därför japanska skivor har två riktningar.

Själv kör jag motsols, och är högerhänt. Jag har aldrig undervisat någon vänsterhänt, men jag misstänker att jag skulle råda honom att sparka medsols, pga. de handställningar spm jag använder vid centreringen. Men der tär givetvis inte nödvändigt- kanske mest en vanesak (….?) Jag beskickar och drejar i samma riktning, men jag kör  ibland drejskivan "baklänges", när jag utför vissa "fullkomligt oautoriserade", tricks, för att dölja min bristande teknik. ( he, he…)

(även om snubben som har lärt mig tricken åtnjuter respekt som keramiker på nationell nivå  i Danmark)

#10: Det behöver väl inte vara svårare att sparka medsols, än motsols ? Det är väl bara en fråga om vilken fot man använder ?

Dolomit60
0

Ja, just det som Abbi säger: Man skall låta drejskivan colla ner  helt innan man byter riktning !

Jag har pajjat en drejskiva genom at skifta för snabbt en gång. Drejskivan kunde visserligen repareras, men det medförde dock vissa oönskade ekonomiska konsekvenser - i en oönskad storleksordning sas……

pyromanen
0

#22.  Tänkte inte ens på att man kan sparka med vänster…   Har nån enstaka gång kört baklänges (medsols för mig) när jag hållit på med udda saker.. är jättesvårt tycker jag.. säkert bara en fråga om vana.  När det gäller spika och måla har jag tränat upp hyffsad förmåga med vänster (bra för en besatthetsperson att kunna fortsäta arbetet fast högerarmen är slut:))

Hubert
0

Det jag tycker är bra med att beskicka, högerhänt på höger sida, är ju att det man tar bort ramlar ju av bortot och inte emot mig för om det skulle snurra medurs så skulle det ju komma framför och då ser jag ju inte hur det blir på samma sätt. Håller ocskå om med vänster hand när den kommer runt och det som sitter kvar ramlar bort och jag kan se och beskicka igen. Snurrig förklaring?

Dolomit60
0

>>>#24: Nu har jag ju aldrig påstått att det inte är svårt ….. själv började jag inte att köra skivan baklänges förän jag satt vid en elskiva.

Jag vet utmärkt vad det vill säga att vara en "bestthetsperson" pyroman, men jag har hitils inte gått så långt som du beskriver ovan ! Till tider beskriver du emellertid tidigare, och aktuella skador, som verkar uppkomna av arbete, Men har du funderat över att själva INSTÄLLNINGEN kanske kan vara förklaringen på en del av skadorna också ?! Det är visserligen både roligt , och sunt att ha den här aldrig-ge -upp-andan, och att leva för sina projekt men det där med att spika med vänstern, när högern är slut övergår även min fanatism…..

(Möjligen skriver jag detta i ren och skär missunnelse över att jag tvingades ge upp fiolspelandet, som följd av en armlskada…. Men det är inte illa ment !)

>>>#25:

Näe jag tycker inte din förklaring är snurrig. Jag kan ibland bli totalt förvirrad av att skivan snurrar fel, när jag kör "baklänges", och tycker också att krukan faller "ifrån" mig. Men man kan lösa vissa problem på det sättet (om man är försiktig, och håller huvudet kallt)

pyromanen
0

#26: Jo, du har helt rätt i att det är inställningen eller "den personliga läggning" som är problemet.  En riktig besatthetsperson beter sig ungefär som en narkoman, blir hög när det pågår aktivitet och byggs så det ryker efter… känner inte när det är lämpligt att ta kvällen.. för det är ju så kul och "ska bara".  Nackdelen är att man "bränder sit lys i begge ender" som det heter på dansk, man bli ju sleten helt enkelt.  Jag är mycket medveten om problemet och försöker förändra mitt beteende… det går sådär…

lotus
0

Ja usch ja man fick ju tänka efter där en stund men jag drejar moturs och beskickar moturs.Ska kolla hur det funkar åt andra hållet någon dag:är höger hänt men använder vä rätt mycket  oxå just i drejandet så jobbar nog båda händerna lika mkt,skulle jag tro.Eftersom jag drar upp leran och sen trycker ner den istället för att hålla på med det där tråkiga knåderiet så trycker jag alltid ner mot kl11 och det beror på att då har jag mest nytta av centrifugal kraften.Jag skulle tro att vi alla drejar på de mest olika sätt,det märker jag när jag har kurser då har de flesta lärt sig på de mest olika sätt.Ja alla sätt är bra utom de dåliga…..

lottapastationen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skrev fel!! drejar motsols naturligtvis

Rozzy
0

Ja här inne blir man snurrig!

Tänk vad olika alla drejar!

En fundering är hur lär skolorna kan man se skillnad på en som har gått en särskild skola?

Olika lärare måste lära ut olika givetvis och det viktiga är ju att resultatet blir bra.

Jag är högerhänt med mycket svag vänsterhand, jag drejar på högersida med höger hand och drejskivan går motsols. Beskickar i samma riktning på samma sida motsols med höger hand på höger sida.