Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1311 ggr
Ulla
0

Ett tomt ark

Jag antar att de flesta vet hur man kan känna inför ett tomt papper som man ska måla något på. Man sitter där och kan inte komma igång för man vill att det ska bli så bra och är rädd för att förstöra.

Så kan jag känna inför en skröjbränd sak som ska dekoreras. Man har redan lagt ner mycket arbete på att forma föremålet och det är så mycket som kan gå fel i nästa bränning.

Hoppas att jag kommer över den känslan nu när jag har så mycket tid i verkstaden och så många fler möjligheter att försöka.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Gunilla
0

Ulla, förstår precis hur du känner. Jag tror att du snart kommer över den känslan då du nu har möjlighet att tillbringa mycket tid i din verkstad. Lycka till!

Maja-LenaH
0

Jag brukar ha svårt att komma igång på grund av att jag vill så mycket på en gång (alternativ 1-2-3-4) och då blir det svårt att välja. Till slut tar ändå lusten att testa någon av ideérna över. Ibland kan just det här att "testa ideérna" kännas som det roligaste momentet - men det blir inte synligt förrän i efterhand / maja

Ulla
0

Så kan jag också känna. Jag brukar bestämma innan precis hur jag ska göra men hinner ändra mig flera gånger om under resans gång. Mera diciplin är vad jag behöver.

_
_

Maja-LenaH
0

Exakt så … men blir det för mycket diciplin kan det gå ut över experimentlusten - därför är det svårt att hitta balans. Det är en klar  fördel med att vara en "glad amatör" - det blir mindre "måste" då (och därmed både friare som roligare) / maja

Ulla
0

Mmm!
Tänk om man satt och drejade samma mugg och skål dag ut och dag in. Hu, jag ryser bara jag tänker på det. Då har keramiken blivit ett tråkigt arbete bara. Nej, lusten måste finnas där.

_
_

precis
0

jag målar endast på billiga masonitskivor o dyl, men känner väl till problemet med att sitta i timmar o stirra på en stor vit yta.

ta fram papper o pennor/kritor/vattenfärger o skissa alla idéerna först. så att du begränsar ner färg- o motiv-variationerna och de där vildaste infallen: "ska bara testa lite". Kan vara vettigt att ha massa skisser insatta i en pärm också, för att plocka fram nästa gång du sitter med ett föremål o har tvivel. Minskar ner lite grann på mängden inspiration man får från andra håll, så att man utvecklar ett eget "formspråk" i längden.

www.precis.to/johan

Ulla
0

Precis!
Det är en del av mitt nyårslöfte - att redan innan jag börjar arbeta på en sak ha tänkt igenom hur den ska bli. Så bra att jag fick ett skissblock och ett etui med bl a en massa pennor i julklapp.

_
_

LenaR
0

Håller med #6, man får skissa först. Själv använder jag tusch och gamla tidningar när jag ska öva in en dekor. Det har många fördelar! På fult gammalt tidningspapper kanman testa hur vilt somhelst, och det är liknande känsla som att stå framför den skröjade krukan och måla. Det är riktigt bra att öva penseldragen först - målar man med oxider syns ju allt man gjorde med penseln! Det går banne mig inte att fuska nånstans…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Nu har jag försökt att skissa litet innan jag börjar med en sak. Det går bättre, men jag är inte där riktigt än. Problemet är att jag ofta vet hur jag vill ha det, men jag klarar inte av att få till det.

_
_

Lizzie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

om man inte vill vara för noga rista och måla på fri hand.

Lizzie
0

Ps det är inga bra bilder.