Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1196 ggr
ijonsson
0

Hälsosam verkstad?

En keramikverkstad är ju tyvärr inte den mest hälsosamma arbetsplats man kan ha… Det finns förståss mycket man kan göra för att få den lite hälsosammare. Har du några tips som får din verkstad att bli lite sundare? Fick tidigt lära mej tex att aldrig putsa på ett torkat alster med tex sandpapper då dammet fullkomligt yr omkring och flyger ner i dina lungor… Av samma anledning fick jag lära mej att inte sopa verkstaden (apropå en annan tråd..) utan alltid våtstäda golven för att undvika yrande damm. Kan erkänna att jag först nu (efter nästan 20 år) stoppat allt mitt glasyrmaterial i plastbyttor med lock…Många byttor blir det… Vad har du för tips för en hälsosammare verkstad?

susanne.k.wall
0

Vad duktig du är som har råmaterialet i plastbyttor med lock. Jag har en del i hinkar och byttor med lock, men inte allt. Jag våttorkar golvet, har också lärt mig att inte sopa utan våttorka. Nåt som jag är så noga med är att alltid ha munskydd när jag hanterar dammande råmaterial, jag har en andningsmask som täcker hela huvudet och ner på hals och nacke. Tror det är viktigt att hålla "normalt" rent, inte vada i högar av torr lera som yr runt exv. När jag blandar glasyrer väger jag upp råmaterialet inne men har hinken ute och häller i allt utomhus. Beskickningskrull brukar jag ta reda på när det fortfarande är lite fuktigt. Ugnen har jag i ett annat rum och när jag bränner öppnar jag en springa i en ytterdörr i det rummet.

abbis
0

Att inte stoppa ner händerna i glasyren och att ha kirurghandskar när man handskas med oxider etc..Huden är som en svamp och det går rakt in i kroppen när det hamnar på huden..f.ö instämmer jag i kören ovan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/